. . : :  M A G I C A R I M P E X   : : . . . . : :  Használtautók megbízható forrásból !   : : . . . . : :  Készpénzes autófelvásárlás   : : . . . . : :  Hitel ügyintézés   : : . . . . : :  Használtautó beszámítás   : : . .

Kínálatunkból

Facebook

Frissítés: 2020.08.30 12:00

Használt autó eladás folyamata

Forrás: totalcar.hu

Ha úgy dönt, hogy vállalja az autóeladás hagyományos módjának minden nyűgét ill. kockázatát, és egyedül vág neki a használtautó piacok és nepperek világának, akkor indulás előtt érdemes átolvasnia az alábbi "ITINERT", amelyben összegyűjtöttük az üggyel kapcsolatos legfontosabb teendőket és információkat, amelyek segíthetnek Önnek a megfelelő eladási mód kiválasztásában és a sikeres értékesítésben.

Állapotfelmérés

Eladási ár meghatározás
• Az árat befolyásoló szempontok
• Árösszetevők


Értékesítés módjai

• Kereskedőn keresztül
• Saját értékesítés

Eladás folyamata, áralku
• Autó bemutatás
• Kellemetlenségek
• Áralku
• Adásvétel


Állapotfelmérés

A használtautó eladása közel sem olyan bonyolult feladat, mint a vásárlás, de azért van egy-két dolog, amire érdemes kiemelt figyelmet fordítani

Amikor eldöntöttük, hogy eladjuk az autónkat, akkor érdemes először tisztába kerülni autónk általános műszaki állapotával, hibáival.

Ennek egyik módja, hogy mi magunk alaposan átnézzük az autót, illetve a mindennapi használat során szerzett tapasztalatokat összeszedjük.

A személyes átnézést követően, vagy szakértelem hiányában inkább helyette, érdemes az alapos állapotfelmérést szakemberre bízni.

A szervizek és márkaszervizek általában 5-10 eFt-ért készítenek egy komplett állapotfelmérést, amit jegyzőkönyvvel dokumentálnak.

Az állapotfelmérő jegyzőkönyv részletes tájékoztatást ad a leendő vevőnek arról, hogy autónk milyen műszaki állapotban van, és az adásvételi szerződés mellé csatolva igazolja, hogy mi a kellő gondossággal tájékoztattuk a vevőt az autó állapotáról.

Azzal, hogy tisztába kerültünk autónk állapotával sok kellemetlenségtől tudjuk megóvni magunkat.


Eladási ár meghatározás

Az autó állapotának ismeretében jó esélyünk van arra, hogy autónk piaci értékét a valóságnak megfelelően határozhassuk meg. Az ár megállapítása előtt érdemes jó alaposan körülnézni a piacon, és begyűjteni az idevonatkozó információkat.

Ahhoz persze, hogy értékelni tudjuk a piaci információkat tudnunk kell, hogy milyen szempontok befolyásolják a használtautó árának alakulását


Az árat befolyásoló szempontok

  • Milyen az autó műszaki és esztétikai állapota a korához és futásához viszonyítva?
  • Hány tulajdonosa volt korábban az autónak?
  • Hány km-t futott?
  • Honnan származik az autó?
  • Követhető-e az autó előélete? (vezetett szervizkönyv)
  • Milyen az autó felszereltségi szintje?
  • Mennyire sürgős az eladás?
  • Mennyire keresett az autó a piacon?
  • Mennyire gyakori az előfordulása ennek a típusnak? (hiány, vagy túlkínálat van belőle?)
  • Ha hiány van belőle, ez annak köszönhető, hogy nagyon keresett modell, vagy annak, hogy nem nagyon keresik?
  • Milyen áron kínálják a szabadpiacon és milyen áron a kereskedők?
  • Milyen módon szeretnék tőle megválni, (saját értékesítés, beszámítás, bizományosi értékesítés)
  • Budapesten, vagy vidéken szeretném értékesíteni?
  • Milyen a szezonalitása a piacnak és/vagy az autónak?

    ·        Árat növelő, eladást segítő tényezők

    • Sok extra
    • Kiváló esztétikai és műszaki állapot
    • Kevés km
    • Magyarországi származás
    • Vezetett szervizkönyv
    • Kevés tulaj
    • Sérülésmentes előélet stb.

    ·        Árat csökkentő, eladást nehezítő tényezők

    • Alacsony felszereltség
    • Rossz esztétikai állapot (karcos kopott fényezés, esetleges horpadások, meghúzások, csúnyán, szakszerűtlenül javított korábbi sérülés, koszos, foltos, szakadt kárpit, ápolatlan belső tér stb.)
    • Rossz műszaki állapot (csörög, csattog, zörög, zúg stb.)
    • Korábbi súlyosabb sérülés
    • Javított alvázszám (AF-es)
    • Sok tulajdonos
    • Sok km
    • Külföldi származás
    • Szervizkönyv hiánya, vagy az, hogy nem volt vezetve stb.

Minél több oldalról közelítjük meg az autónk árát, annál pontosabb képet kapunk a valós piaci értékéről, ezért érdemes begyűjteni a következő árinformációkat.


Árösszetevők

·        Eurotax ár

Az Eurotax (korábban Schwacke) katalógus, vagy ma inkább már program, segítségével jó közelítéssel meg tudjuk határozni használtautónk piaci értékét.

Mivel a programban az autó adatait mindig egy intervallumon belül adhatjuk meg, ezért előfordulhat, hogy ahány hely, annyiféle árat kapunk ugyanarra az autóra.

A kalkuláció alapját képező adatok a valós piac átlagárai, így a piaci árak változásával bizonyos késéssel ez is változik. Ez a tendencia követés az egyik oka, hogy szinte minden autó esetében van eltérés az Eurotax által megadott ár, és az autó valós eladási ára között. A különbség egyaránt lehet pozitív és negatív előjelű is, de ennek ellenére mindenképpen segít az ár közelítő meghatározásában.

Az autónk Eurotax értékbecslését szinte bármely kereskedésben, vagy márkakereskedésben elvégzik, általában az eredetvizsgálattal együtt.

Ha Eurotax értékelést végeztetünk, tudnunk kell, hogy az Eurotax értékbecslő program elsősorban a kereskedők eszköze, és ez a következőt jelenti:

Amikor Eurotax árról beszélünk, meg kell különböztetnünk egy ún. vételi és egy eladási árat. A vételi ár az az ár, amit a kereskedőnek érdemes adni egy autóért, ill. az eladási ár az, amit érdemes kérnie az autóért ahhoz, hogy haszonnal dolgozzon.

A vételi és eladási ár között általában 8-10% különbség van, ezért mi az eladási árat számoltassuk ki, hiszen nekünk most erre van szükségünk.

Minden esetben kérjük el a program által kinyomtatott jegyzőkönyvet is, mert ez mutatja, hogy melyik árat számolta nekünk a kereskedő, és milyen paramétereket adott meg az értékeléshez. A bemenő paraméterek módosításával ugyanis váltózik a kalkulált ár is. Ez azt jelenti, hogy a bemenő adatok (helyi keresettség, árkorrekciós tényezők stb.) váltóztatásával bizonyos határon belül a kereskedő kedve szerint váltóztathatja az autó árát.

·        Szabadpiaci ár

A szabadpiacon uralkodó árakról legegyszerűbben a hirdetésekből tájékozódhatunk. Érdemes tudni, hogy az ott meghirdetett eladási ár szinte minden esetben felette vannak a valós eladási árnak. Ennek oka az, hogy a piaci szokásoknak megfelelően szinte mindenki rátesz valamennyit az eladási árra, hogy nyitva hagyja a leendő vevő számára az alku lehetőségét.

A meghirdetett ár és a valós eladási ár között fennálló különbség árkategóriától és eladótól függ, mértéke igen széles határok között mozog.

A szabadpiac árairól közvetlenebbül is meggyőződhetünk, ha személyesen kilátogatunk a használtautó vásárokba. Az itt kikiáltott árak és a megvalósult üzletek árai között hasonló az összefüggés, mint a hirdetések esetén.

·        Kereskedői ár

A kereskedők által diktált árakról is egyrészt hirdetések útján, másrészt személyesen győződhetünk meg.

Itt a személyes felderítéssel kicsit többet tudhatunk meg a valós árakról, hiszen ha vevőként lépünk fel, akkor viszonylag gyorsan kiderül, hogy mi a végső ár egy adott autó esetében.

Az fenti árak ismeretében már ki tudunk alakítani egy olyan kínálati árat az autónkra, amely megfelel a kiválasztott értékesítési forma követelményeinek, és lehetővé teszi az autó kitűzött határidőn belüli értékesítését.


Értékesítés módjai


Kereskedőn keresztül

·        Készpénzes eladás

Az elérhető eladási ár tekintetében ez a legkedvezőtlenebb megoldás, ekkor ugyanis a kereskedő mindenképpen jóval a piaci ár alatt veszi meg az autót, hiszen haszonnal akarja értékesíteni.

Az ügylet előnye, hogy gyorsan túladhatunk az autón.

·        Bizományosi értékesítés

A bizományosi értékesítés előnye, hogy itt mi határozhatjuk meg az autó eladási árát, amiből azonban mindig le kell vonni a kereskedő jutalékát. Az így kézbe kapott összeg, tehát kevesebb, mint a piaci maximum, de a többi tényezőt is figyelembe véve (ráfordított idő és energia) azért elfogadható.

Ha az általunk kért ár túl magas, akkor előfordulhat, hogy a kereskedő nem vállalja az autó értékesítését, még bizományban sem, mert a nagyon magas kínálati árak ronthatják a kereskedéséről kialakított általános képet, és így az üzletet is. (pl: Ez a telep nagyon drága)

esetben bejön, hiszen az eladó ilyenkor már szabadulni szeretne az autótól.

Fontos, hogy az autót olyan kereskedésbe adjuk bizományba, aminek nagy forgalma van, hiszen így sok vevőjelölt látja az autónkat, és a telepen található autók minősége, kategóriája és árszínvonala megfeleljen a mi autónk hasonló paramétereinek. Minden telepnek megvan ugyanis a maga vevőközönsége, és ha ez nem felel meg a mi autónknak, akkor romlanak az eladás esélyei. Pl: A luxus autókat áruló telepen nem fogják keresni a városi kisautót.

Nagy előnye ennek az értékesítési módnak, hogy a kereskedővel történt megegyezést követően nem kell tovább foglalkoznunk az üggyel, hiszen a kereskedő hirdet, a kereskedő tartja tisztán az autót, a kereskedő alkuszik és intézi az összes ügyet. Nekünk nincs vele tovább dolgunk. Tudnunk kell azonban, hogy a kereskedő először a saját tulajdonú autóit próbálja értékesíteni, mert neki abban áll a pénze. A bizományosi értékesítésnél tehát nagyon fontos, hogy versenyképes árat határozzunk meg, mert egyébként sokáig nem tudjuk eladni az autót.

Gyakran előfordul, hogy egy komoly vevő megjelenésekor a kereskedő felhív bennünket azért, hogy engedjünk még az árból. Azt mondja, hogy „itt van egy komoly vevő, aki azonnal megvenné az autót, de csak egy alacsonyabb összeget hajlandó érte adni.” Ez némely esetben igaz, némely esetben pedig csak a kereskedői árrés növelésének eszköze. Ha már régen áll az autó, akkor ez a trükk szinte minden

·        Beszámítás

A beszámítás egy érdekes és nagyon összetett ügylet, hiszen itt két külön üzlet folyik egyszerre: egy eladás és egy vásárlás.

A látszólag különálló ügyek azonban szorosan össze vannak „drótozva”, hiszen mindkét fél számára a két ügy együttes eredménye a fontos, ezért aztán a csereügylet esetén általában nagyobb a mozgástér. Nem olyan nagy baj, ha az egyiken „veszítek” egy kicsit, ha a másikon ugyanazt, vagy egy kicsit többet „visszanyerek”.

A csereügylet összetettsége miatt általános szabályként legfeljebb annyi mondható el, hogy ha az általunk cserére kiszemelt autó az eladó számára jó, vagy sürgős üzlet, akkor jobbak az esélyeink, míg fordított esetben rosszabbak.


Saját értékesítés

·        Hirdetés útján

A saját értékesítés egyik leghatékonyabb módja, ha valamely sokak által olvasott, és az autós szakma által elfogadott médiában meghirdetjük autónkat.

Internet

Egyre többen használják az Internetet az autóvásárlás előtti információgyűjtésre, ezért viszonylag széles vásárlói kör érhető el ezen az úton.

A legjobb hirdetési helyek az internetes autós portálok, vagy az internetes hirdetési fórumok.

Az internetes hirdetés előnye, hogy ingyenes, könnyű feladni, azonnali a megjelenés, és egyre több ember használja.

Hirdetési újságok

Itt elsősorban az autós hirdetési újságok azok a médiák, amelyeket érdemes használni: Képes Autó Expressz, Autó Trader, Autó Expo, Expressz napilap. Ezeket a lapokat használják a laikus autóvásárlók és a kereskedők is a legnagyobb számban.

Előnye, hogy ezeket nagyon sokan olvassák, hátránya viszont, hogy fizetni kell a hirdetésért, „macerás” a hirdetés feladása, és általában hosszú a megjelenés átfutása.

·        Használtautó piacon

Nincs jobb kifejezés ezekre a piacokra: Boldogtalan történet. Csak azoknak ajánlott, akik kifejezetten önsanyargatók, vagy akik azt gondolják, hogy nagyon értenek az autóhoz, és az arab bazárban is jól érzik magukat. Rengeteg a nepper, akivel jó üzletet csinálni szinte lehetetlen, és a bámészkodó álszakértő, aki hétvégi programként abban éli ki a perverzióját, hogy „okos pofával fikázza” az autókat. Autó adás-vételt főként a vidékről fellátogató „most aztán autót veszünk vagy eladunk” nekibuzdulással érkező laikusokkal tudunk nyélbe ütni.




Eladás folyamata, áralku


Autó bemutatás

Ha telefonon beszéljük meg az autó megmutatását, és az érdeklődő a távolságra hivatkozva azt szeretné, hogy vigyük el neki az autót megmutatni (teljesen mindegy, hogy 2 vagy 120 km-re) soha ne tegyük. Aki igazán autót akar venni, és tetszik neki az ajánlatunk, az eljön megnézni.

A potenciális vevővel szerencsésebb egy semleges helyen találkozni, és nem az otthonunkban. Erre a legjobb hely egy szerviz, ahol esetleg meg is lehet nézetni az autót.

·        Kérdések, melyeket az érdeklődők fel fognak tenni

  • Van-e tudomása korábbi sérülésekről?
  • Milyen sérülései voltak az autónak?
  • Önnél keletkezett-e komolyabb sérülés az autón?
  • Hol szervizeltette?
  • Van-e szervizkönyve?
  • Vezetett-e a szervizkönyv?
  • Hány tulajdonosa volt a korábbiakban?
  • Magyarországon vásárolt vagy külföldről származik az autó?
  • Milyen a felszereltsége?
  • Mennyit futott az autó?

Ha arra kérne a vevőjelölt, hogy vigyük el az autót megnézetni az ismerőséhez, aki ért hozzá, ne tegyük, mert az esetek többségében csak időpazarlás és bosszúság a végeredmény. Jöjjön el a szakértő és nézze meg a helyszínen.

Sok vevő maga szeretné elvégeztetni az állapotfelmérést. Ha ezt a saját szerelőjével akarja megtenni, ne menjünk bele, hiszen a saját szerelő szerepe ebben a játékban általában nem a korrekt tájékoztatás. Az állapotfelmérésre ilyen esetben mindig egy független szervizt válasszunk, és erre a célra általában a legalkalmasabb egy márkaszerviz. Annak persze semmi akadálya, hogy a vevőjelölt saját szakembere is részt vegyen az állapotfelmérésen.

Ha a vevőjelölt szeretné egy szervizben megnézetni az autót, akkor ennek költségeit neki kell vállalnia.


Kellemetlenségek

Az érdeklődőket általában nem érdekli, hogy reggel 6 óra vagy este 10 óra van, ezért érdemes mobil telefonszámot megadni a hirdetésben, mert annak hívhatósága könnyebben korlátozható (hétvégi, esti hívásfogadás korlátozása), és általában látjuk, ha ismeretlen keres.

Bármely útját is választjuk a saját értékesítésnek, néhány dologgal számolnunk kell. Az érdeklődők között sok az autókereskedő, a hirdetésre jelentkezők vagy autópiacon érdeklődők nagy többsége pedig nepper.

A nepper az az autókereskedő, akiknek egy cél lebeg a szeme előtt: HASZON MINDENÁRON. Náluk nincs, vagy nem nagyon van olyan módszer, amit etikátlannak tartanának. Mindenképpen erős idegzet, fokozott óvatosság, és jó gyomor kell ahhoz, hogy számunkra ne legyen veszteséges a nepperrel történő üzletelés.

Neppert elsősorban a sok aranyláncról és a számunkra érthetetlen szlenges beszédéről lehet felismerni. Vannak persze kiműveltebb nepperek is, de ebből sokkal kevesebb van.

A nepper elsődleges eszköze az autónk „lehúzása”. Ez azt jelenti, hogy igyekszik autónkon olyan tulajdonságokat felfedezni, vagy ha nincs, akkor ezekkel felruházni, ami autónk értékét nagyban csökkenti. Ennek elsődleges célja, hogy az eladót lelkileg megtörje, bebizonyítsa, hogy az általa kínált autó tulajdonképpen egy hulladék. A végső cél autónk árát olyan mélyen a piaci értéke alá alkudni, hogy azon már igazán megérje megvenni.

Tudni kell, hogy az általa kínált ár sosem az utolsó ár. Ha jó az autónk, akkor sokáig el lehet játszani

A nagy értékű, presztízs autó eladása esetén még keményebb a helyzet. Számítanunk kell arra, hogy az érdeklődők jelentős hányada kopasz és feltűnően izmos testalkatú figura lesz, ami nem kis kockázatot rejt magában. Előfordulhat az is, hogy az autó megnézést követő néhány napon belül az autónkat ellopják, vagy megkísérlik ellopni. Ha mégis úgy döntünk, hogy saját magunk próbálkozunk az ilyen autó eladásával, akkor néhány fontos szabályt érdemes betartanunk.

·        A hirdetést mobil telefonra adjuk fel, ne az otthoni vonalas telefonra, mert az nehezebben köthető lakcímhez.
·        Az autó megnézését bonyolítsuk otthonunktól távol, de általunk jól ismert, forgalmas helyen.
·        Legyen nálunk mobil telefon.
·        Ne menjünk egyedül az autót megmutatni.
·        Ha próbaútra megyünk, akkor csak egy embert vigyünk magunkkal kipróbálni az autót, de nekünk legyen kíséretünk.
·        Amikor próbaút során helyet cserélünk, ezt ne járó motorral tegyük. Mindig vegyük ki a kulcsot, menjünk körbe, üljünk be az anyósülésre és tegyük a kulcsot a helyére.
·        Ha az üzlet végül mégis megkötésre kerül, nagyon figyeljünk az adásvételi szerződésre és a pénz átadására. Ha mi már egyszer megszámoltuk, akkor a vevő többet ne nyúljon hozzá.


Áralku

Az általunk előre elvégeztetett állapotfelmérés és ármeghatározás nagy biztonságot adhat a vevőjelölttel folytatott áralku során. Ha pontosan tudjuk, hogy milyen az autónk, és mennyit ér, kisebb az esélye, hogy a vevő tudja érvényesíteni az akaratát.

A használt autó értékesítésénél mindig áralkura kell számítani, ezért az általunk kitűzött eladási árhoz számítsuk hozzá a lealkudható összeget, de ez ne legyen túl sok, mert az már riasztóan magasra emelheti az árat.

Ha tudjuk, hogy autónk állapota a korához és a futott km-hez képest nem makulátlan, akkor még egy kicsit tegyünk rá, hiszen ezeknek a hibáknak a felfedését általában erősebb alkudozás követi.

Arra a kérdésre, hogy mi a vége, csak akkor mondjunk végső árat, ha autónkról már mindent tud a vevőjelölt, mert ilyenkor már nincs adu a kezébe, amivel újabb árengedményt tudna kicsikarni.

Ha autónk jó állapotban van, keresett modellnek számít, és pontosan tudjuk, hogy mennyit ér, akkor le lehet rövidíteni az alkudozást azzal, hogy a végső árhoz közeli árral kezdünk. A határozottság itt is döntő fontosságú.

Ha megvan az ár, akkor jöhetnek a formaságok.


Adásvétel

Ahhoz, hogy el tudjuk adni az autónkat, mindenképpen el kell végeztetni az eredetiség vizsgálatot, melynek költsége jogilag az eladót terheli. Ettől eltérő megállapodást is köthetünk.

Az adásvételi szerződés mellé csatolni kell az eredetiség vizsgálat eredményét igazoló határozatot, az autó törzskönyvét (ha van az autónak), és forgalmi engedélyét, amiről le kell tépni az eladást igazoló részt (újfajta forgalmi esetén), és kitöltve ill. mindkét fél részéről aláírva el kell küldeni a helyi okmányirodának.

Saját nyugalmunk érdekében érdemes még csatolni az állapotvizsgálat jegyzőkönyvét is, hiszen ez a szerviz által igazolja, hogy az autó milyen állapotban van.

Ha az autónk finanszírozás alatt áll, akkor eladás előtt ki kell fizetni a tartozást, mert csak tehermentes autót lehet eladni. Ha az autó vételárán felül nincs pénzünk kifizetni a tartozást, akkor a vevő által kifizetett foglalóból meg tudjuk ezt oldani.

Az általunk kötött biztosítást az autó eladása után le kell mondani, a vevőnek minden esetben újat kell kötnie a saját nevére.

Az autó súlyadóját az önkormányzatnál ugyancsak le kell mondani.

Remélem a fenti információknak jó hasznát veszi, és bízom benne, hogy ezekkel felvértezve valóban komplikáció mentes, és anyagilag is sikeres lesz az autó eladása.

 
Copyright 2003-2020 Magicar Impex Kft. All rights reserved.
*