Forrás: totalcar.hu
Ha
úgy dönt, hogy vállalja az autóvásárlás hagyományos módjának minden nyűgét
ill. kockázatát, és egyedül vág neki a használtautó kereskedők és a használtautó
piac világának, akkor indulás előtt érdemes átolvasnia az alábbi "ITINERT",
amelyben összegyűjtöttük az üggyel kapcsolatos legfontosabb teendőket
és információkat, amelyek segíthetnek Önnek a megfelelő autó kiválasztásában
és beszerzésében.
Milyen autót vegyek?
Mit akarok venni?
Mire
akarom használni? - Milyen célokat kell, hogy kiszolgáljon az autó?
Milyen
egyéb szempontoknak kell megfelelnie?
Mit
tudok megfizetni?
Hol
keressek autót?
Ismerősök
Internet
Nyomtatott sajtó
Információ
"kozmetika"
Hogyan
válasszam ki a hirdetésből, hogy mely autókat nézzem meg?
Mit
tegyek megnézéskor?
Mit kérdezzek?
Mit
ellenőrizzek?
Mire figyeljek a próbaút során?
Beszédes jelek
Mese-mese mátka...
Mit
tegyek az áralku során?
Finanszírozás
Biztosítás
Átírás
menete:
Az
átírás költségei
Az
átíráshoz szükséges okmányok
vissza
a menühöz
Az
első és legfontosabb lépés az igények és lehetőségek pontos
felmérése, annak tisztázása, hogy mit akarok venni, mire fogom használni,
és mit tudok megfizetni?
Az
alábbiakban összeírtuk ezekhez a legfontosabb szempontokhoz tartozó kérdéseket,
amelyek megválaszolásával tisztábban láthatunk saját igényeink és lehetőségeink
tekintetében.
Milyen
autó tetszik, vagy milyen autók tetszenek nekem?
·
Mit vennék most, ha azonnal kellene dönteni?
·
Miért ezt, vagy ezeket venném? Milyen szempontokat
tudok kiemelni?
·
Van-e kedvenc gyártóm vagy típusom? Miért?
·
Van-e olyan gyártó, akitől soha nem vennék?
Miért?
·
Milyen autóim voltak, vagy milyen autókat használtam?
·
Mit szerettem bennük? – ezeket ezután is fogom
szeretni
·
Mit nem szerettem bennük? – ezeket ezután sem
fogom szeretni
·
Milyen szempontokat veszek figyelembe az autó
kiválasztásánál, és melyik mennyire fontos?
·
Teljesítmény, dinamizmus
·
Költségek: fogyasztás, szerviz, biztosítás,
és adók
·
Design: külső forma, belső kialakítás
·
Kényelem: utastér nagysága, kényelme, vezetési
ergonómia, csomagtartó mérete, futómű kényelme, kényelmi extrák.
·
Forgalmi biztonság: manőverező képesség,
fékek, világítás, kilátás
·
Balesetvédelmi biztonság: ABS, légzsákok, ütközés
elleni védelem , stb.
·
Lopás elleni biztonság
·
Megbízhatóság, szervizigényesség
·
Praktikum, többcélú felhasználhatóság
·
Presztízs
·
Ár-érték arány
·
Értékállóság
·
Mire használom az autót, és az milyen követelményeket
támaszt az autóval szemben?
·
Hányan utazunk benne általában?
·
Mennyi csomaggal utazom?
·
Hány km-t megyek vele egy évben?
·
Mennyi időt töltök az autóban?
·
Hol használom az autót? – városban, országúton,
autópályán …
·
Milyen útviszonyok között használom? – földút,
hegyen-völgyön, hóban-jégen …
·
Milyen a vezetési stílusom? Lassú, tempós,
sportos …
·
Mennyire számít, hogy mások mit mondanak az
autómról?
·
Mit hallottam róluk? – Ezek mennyire felelnek
meg a valóságnak?
·
Mit kell tükröznie az autómnak? Mit akarok
vele sugallni vagy láttatni magamról?
·
Milyen kényelmi extrákat akarok az autóba?
·
Hol parkolok az autóval?
·
Mennyire lopják?
·
Hányadik autó lesz a családban? - Ki fogja
még vezetni?
·
Mennyi ideig akarom használni az autót?
·
Mekkora lesz az értékvesztése?
·
Mennyi pénzem van a vásárlásra?
·
Mekkora összeg áll rendelkezésre egy összegben?
·
Tudok, vagy akarok-e ezen felül részletet vállalni?
·
Mekkora az az összeg, amit tudok vállalni?
– biztosításon felül
·
Mennyi időre tudok előre kalkulálni?
·
Mennyi ideig szeretném használni az autót?
·
Magánemberként, vagy cégként akarom megvenni
az autót?
·
Milyen finanszírozási formát ajánl a könyvelőm?
·
Mennyi pénzem van a fenntartásra?
·
Mekkora a fogyasztása? – Hány km-t megyek?
·
Mennyibe kerül a biztosítása?
·
Hány km-ként kell szervizbe vinni?
·
Mennyibe kerül egy időszaki felülvizsgálat?
·
Hány év gyári garancia van rá?
·
Milyenek az alkatrész árak?
A
kérdések megválaszolását követően meg kell nézni, hogy a válaszok
az autónak mely tulajdonságára vannak hatással, és ott mit határoznak
meg.
Pl.:
ha a kutyámat rendszeresen magammal viszem az autóban, nem feltétlenül
a csomagtartó mérete számít, hanem sokkal inkább a csomagtartó kialakítása.
Ebben az esetben pl. érdemes kombi autót venni, mert ott kényelmesen elfér
az állat.
Ennek
a folyamatnak a végére összeáll egy olyan tulajdonság halmaz, amivel a
leendő autónak mind rendelkeznie kellene. Ez persze ritkán teljesül,
hiszen vannak olyan tulajdonságok, amelyek egyszerre nem tudnak, vagy
nem úgy tudnak teljesülni.
Pl:
szeretnék egy dinamikus, sportos autót, ami nagyon takarékos, vagy szeretnék
egy nagy csomagterű városi kisautót stb.
A
probléma megoldása, ha kiválasztjuk az egymással nehezen összeegyeztethető
tulajdonságokat, és fontosság szerint sorba rendezzük őket, vagyis
el kell dönteni, hogy melyik szempont mennyire fontos számunkra. A legfontosabb
szempontokat vesszük először figyelembe a választás során, ezeknek
mindenképpen teljesülniük kell.
Az
így kialakított szempontrendszer adja meg azt a szűrőt, aminek
segítségével ki tudjuk választani a kínálatból a számunkra megfelelő
alternatívákat.
vissza
a menühöz
Ha
már tudom, hogy mit szeretnék venni, akkor elindulhatok felkutatni. Igen,
de hol keressem?
Néhány
hely, ahol érdemes keresni:
·
Ismerősök körében
·
Az Interneten található használt autó adatbázisokban
·
Autós hirdetési újságokban, hirdetési újságokban
·
Márkakereskedők használt autó kínálatában
·
Használtautó kereskedőknél
vissza
a menühöz
Az
ismerősök körében történő keresés nagyon korlátozott lehetőségeket
kínál, hiszen még a nagy ismeretségi körrel rendelkező ember esetében
is nagyon kicsi az esély, hogy pont olyan autót kínál egy ismerős,
ami minden szempontból megfelelő.
Az
ismerőstől való használtautó vásárlás egyébként is kényes dolog,
hiszen egy ismerőssel szemben általában mindenki nehezebben kommunikál
üzleti ügyben, és bármilyen félreértés, hiba akár a kapcsolat megromlásához
is vezethet.
A
félreértés lehetősége sajnos nagyon is mindennapi, hiszen az ismeretség
okán a felek sokszor a „hiszek neked” alaposságával kezelik az ügyeket,
és ennek következtében a legnagyobb jóindulat mellett is előfordulhat,
hogy az eladó által az autóról közölt információk nem fedik teljes mértékben
a valóságot.
Másik
ilyen jellemző dolog, hogy az addig hibátlanul működő autó
a tulajdonosváltást követően „rakoncátlankodni” kezd. Az autónak,
mint sokan tapasztalhattuk már, lelke van, mégpedig női lelke, ami
olykor nagyon, de nagyon szeszélyes tud lenni. Különösen rosszul tűri,
ha túl akarnak rajta adni, ilyenkor sokszor megtagadja az engedelmességet,
és aztán magyarázhat az eladó, hogy „eddig hibátlanul működött”,
a vevőben óhatatlanul felmerül, hogy engem kérem becsaptak!!!
Az
eddig felsorolt nehézségek mellett az ismerőstől való autóvásárlás
vitathatatlan előnye az, hogy ilyenkor lehetőségünk van olyan
használtautót vásárolni, amit akár már újkorától figyelemmel kísérhettünk:
ismerhettük az autó előéletét, az előző tulaj használati
szokásait, és az autó karbantartásában tanúsított gondosságát.
Az
ismerőstől való autóvásárlás leginkább működő formája,
legalábbis a tapasztalatok ezt mutatják, a hirtelen döntéses autóvásárlás.
Amikor az ismerős jelzi, hogy megválna az általunk jól ismert autótól,
akkor gyorsan eldöntjük, hogy akarunk-e most autót venni, és ha igen,
akkor ezt választjuk-e.
vissza
a menühöz
Ha
van Internet hozzáférésünk, akkor érdemes a keresést először az Internet
átböngészésével kezdeni.
Az
Interneten sokkal egyszerűbben és gyorsabban megtaláljuk a keresett
autót, mint ha azt bárhol máshol keresnénk, hiszen az automatikus keresők
pillanatok alatt megszűrik a teljes adatbázist, és legyűjtik
az általunk beállított paramétereknek megfelelő összes autót.
A
keresési szempontokat nem érdemes első körben nagyon leszűkíteni,
mert ekkor fennáll a veszélye, hogy bizonyos, számunkra érdekes autók
kimaradnak a szűrésből. Ennek oka az, hogy a feladott hirdetések
nem szabványosak, így a kereső nem tudja őket egyformán értelmezni.
Ma
már viszonylag sok olyan oldal van, ahol komoly használtautó adatbázis
található. A legnagyobbak az ismert hirdetési újságok, és az autós szakújságok
on-line változatához, ill. a nagyobb Internet portálok autós mellékletéhez
kapcsolódva találhatók meg. (www.autodata.hu, www.expressz.hu, www.trader.hu, www.hasznaltautok.hu, www.hasznaltauto.hu, www.autoweb.hu, www.autoexpo.hu ).
Ezeknek
az oldalaknak a kínálata változó összetételű, de általában megtalálhatók
itt a magánforgalmú használtautók, a telephellyel nem rendelkező
autókereskedők, az ún. nepperek kínálata, a telephellyel rendelkező
használtautó kereskedések és a márkakereskedések használtautó kínálata
is.
A
felhasználó szempontjából fontos, mert az előszűrést nagyban
segíti, hogy ma már majdnem minden hirdetés fényképpel, a jobbak 2-3 jó
minőségű fényképpel jelennek meg, valamint az, hogy jól felismerhető
jegyei vannak a hirdetéseknek attól függően, hogy ki kínálja az adott
autót.
·
A magánemberek hirdetéseit
arról
lehet felismerni, hogy nagyon sok adat van megadva az autóról, és általában
a telefonszám mellett a név, az e-mail cím, esetleg a cím is szerepel
a hirdetésben. Ugyancsak árulkodó jel lehet, ha nincs fénykép a hirdetés
mellett, mert a magánemberek számára nehezebb feladat egy digitalizált
kép csatolása a hirdetéshez. Ezeknél a hirdetéseknél egyáltalán nem lehetünk
biztosak abban, hogy a hirdetés még aktuális, mert a magánemberek nem
nagyon foglalkoznak avval, hogy az autó eladását követően töröljék
a hirdetést. Ugyancsak kérdéses, hogy a hirdetésben foglalt adatok megfelelnek-e
a valóságnak. A magánemberek esetében a félretájékoztatás legtöbbször
a szakértelem hiányára vezethető vissza, és kevésbé a szokásos „kereskedelmi
fogás” alkalmazására.
·
A nepper hirdetések
aktualitására
szintén nincs garancia, viszont abban szinte biztosak lehetünk, hogy az
itt közölt információkból pont a lényeg hiányzik, vagy pont az lett kozmetikázva,
ahol a lényeg található: nincs származás, nincs szervizkönyv, nincs teljesítmény
megjelölés, kevés a futott km stb.
Ezeket
a hirdetéseket kézjegyszerűen a következő jellemzőkről
lehet felismerni: nagyon kevés információt találunk az autóról, az is
főként az extrákról szól, nagyon „egyedi” a hangvétel, és szinte
mindig csak egy mobil telefonszám szerepel a hirdetésben.
·
A telephellyel rendelkező használtautó
kereskedők
kínálatáról
általánosan elmondható, hogy a leginkább naprakész, hiszen ők ebből
élnek.
Innentől
fogva azonban ketté kell választani a kereskedések besorolását.
Nagyon
pozitív tendencia, hogy kialakulófélben van a használtautó kereskedőknek
egy olyan rétege, akik kultúrált környezetben, kultúrált kiszolgálással,
és korrekt ajánlatokkal várják az autóvásárlókat. Ezek tartoznak az első
csoportba. Az ő hirdetéseiket könnyű azonosítani, hiszen itt
általában szerepel a kereskedés neve, teljes elérhetősége és olykor
rövid bemutatkozó anyag is. Az információk általában itt is kozmetikázottak,
de itt szinte mindig az autókereskedő szakma morálján belül marad
a csúsztatás. Reményeink szerint az ő megjelenésük, és számuk növekedése
azt mutatja, hogy a vad garázdaság ideje lassan-lassan leáldozóban van
a használtautó kereskedelemben. Ebben a tendenciában egyébként sokat segít
az Internet megjelenése is, hiszen itt mindenki egyszerre, egy helyen
láthatja, hogy mi a kínálat az egyik és másik helyen.
Az
Interneten való jelenlét azonban nem jelenti automatikusan azt is, hogy
a kereskedés az előző csoportba tartozik. A második csoportba
tartoznak azok a használtautó kereskedők, akik még ma is koszos murvával
felszórt telepen, lepukkant lakókocsiban, vagy fabódéban székelnek, ahol
néhány véreb acsargásától kisérve, a nepper Norbiból „felfejlődött”,
kereskedőnek nem igen nevezhető „okos” fiú, a normális ember
számára nehezen értelmezhető szlenggel próbálja elzsibbasztani, és
rá- ill megvezetni, a külföldön vagy itthon lepusztított, és kisebb-nagyobb
gondossággal talpra segített romhalmazokra a jóhiszemű, hozzá nem
értő autóvásárlókat. Ezek közül talán kevesebben vannak az Interneten,
bár az oldalakat üzemeltető társaságok kitartó munkájának köszönhetően
már ők is felkerültek az Internetre. Az ő hirdetéseikre ugyanaz
mondható el, mint a nepperhirdetésekre.
·
A márkakereskedők Internetes kínálata
nagyon
ellentmondásos, és általában hűen tükrözi a márkakereskedés használtautó
kereskedésről kialakított üzleti elképzeléseit.
Azok
a kereskedések, akik csak azért foglakoznak használtautókkal, mert ma
már alapkövetelmény, hogy legyen használt autó beszámítás, azok csak szükséges
nyűgnek tartják, és ennek megfelelő az Interneten való megjelenésük
is ehhez mért. Kínálatuk gyatra, az adatok frissítése esetleges, megjelenésük
sem nem praktikus, sem nem szép, az ott közölt információk szegényesek,
de az információk kozmetikázása többnyire a számonkérhetőség határain
belül marad.
A
másik csoport, akik úgy gondolják, hogy a használtautó a márkakereskedő
tevékenységének fontos eleme. Ezeknek a márkakereskedéseknek az Interneten
való megjelenése is ezt tükrözi: bőséges kínálat, viszonylag pontos
adatok, nagy forgási sebesség, elfogadható frissítési gyakoriság. Az adatok
kozmetikázása itt is autópiaci „alapkövetelmény”.
Az
Interneten történő keresés előnyei
·
Kényelmes, gyors és hatékony keresés
·
Színes, jó minőségű fényképek segítik
a választást
·
Elvileg abszolút naprakész, friss, aktuális
információk
Az Interneten történő keresés hátrányai
Gyakorlatilag sajnos egyáltalán nem naprakész
információk
·
Sok a téves információ: összecserélik a képeket,
a leírást és a paramétereket, bár ez nem feltétlenül Internet speciális
probléma
·
Nem ellenőrzött információk: bizonytalan,
hogy a hirdetés és a valóság mennyire van fedésbe egymással
vissza
a menühöz
Az
Internettel nem rendelkező autóvásárlók legfőbb információ forrása
az autós hirdetési újságok és a normál hirdetési újságok, amelyekben nagyobb
mennyiségben vannak autós hirdetések.
Ezek
közül a legolvasottabb a Képes Autó Expressz, ezt követi népszerűségben
az AutóTrader, majd őket viszonylag nagy szakadékkal a többiek (Autó
Expo, ABC, stb.)
A
mai magyar használtautó piacon mindenki által (eladók-vevők) leginkább
elfogadott média, és ez által a legkedveltebb fórum a Képes Autó Expressz.
Ebben nagyrészt a budapesti és maximum a Budapest környéki kereskedők
hirdetnek, valamint viszonylag nagy számban vannak magán hirdetések.
Az
Autó Traderben nagyságrendekkel több vidéki kereskedő hirdet, ez
azonban megnehezíti a Budapestiek dolgát, hiszen a nagyobb távolság nagyobb
költséggel jár, ami sikertelen próbálkozás esetén veszteséget jelent.
Ugyanez persze fordítva is igaz.
Az
Expressz újság (napilap) szerepe a használtautó kereskedelemben a képes
autós hirdetési újságok megjelenésével jelentősen lecsökkent, azonban
a tapasztalatok azt mutatják, hogy itt található meg a legtöbb magánhirdetés.
Ennek oka talán az, hogy a magánembereknek nehézkesebb képet mellékelni
a hirdetéshez, illetve drágább a hirdetés ára is, valamint itt gyorsabb
a megjelenés.
Általános
tapasztalat, hogy a kereskedők több újságban is hirdetnek, ezért
előfordul, hogy átfedések vannak az egyes újságok kínálatában. Ezt
tovább bonyolítja, hogy ugyanazon autók általában megtalálhatóak az újságokban
és az Interneten is.
Fontos
még tudni, hogy a képes hirdetéseket általában 2-3 hétre előre kell
feladni (heti megjelenésű újságok), ezért elképzelhető, hogy
már a megjelenés napján el van adva az autó, de ennek ellenére még néhány
hétig továbbra is láthatjuk az újságban.
Az
újságból történő választást segíti a megjelenő kép, de nagyban
nehezíti a korlátozott helykínálat, ami a közölt információk mennyiségét
nagyban korlátozza. Az itt megjelenő információk valóság tartalmára
itt még inkább igaz az, amiről az Internetnél beszéltünk.
vissza
a menühöz
Sok
szó esett az autók adatainak „kozmetikázásáról”. Itt fontos, hogy különbséget
tegyünk a szándékos és durva félrevezetés, valamint az információk fogyaszthatóbbá
tételét szolgáló kisebb „simítások” között.
Az
első esetben a vásárló jelölt félrevezetése, becsapása a cél, annak
érdekében, hogy rásózzák még azt az autót is, ami az igazi állapot feltárása
esetén nem lenne eladható. Itt csak olyan információk kerülhetnek az érdeklődő
tudomására, amik az autó előnyös tulajdonságairól szólnak, még akkor
is, ha ilyenek nincsenek is.
A
második eset alapvetően abban különbözik az elsőtől, hogy
nem állítanak valótlant, legfeljebb nem tárnak fel minden apró részletet.
Itt főként olyan információk maradnak kimondatlanul, amelyek nem
feltétlenül érintik a lényeget, és esetlegesen a vevőjelöltet „felesleges”
módon összezavarnák. Ennek oka egyébként a vevőkben is keresendő,
hiszen nagyon sok használtautó vásárló irreális elvárásokkal indul neki
a keresésnek. Ha ők mindig minden részlet aprólékosan tudnának, akkor
soha nem vennének autót, ezért ezeknél a vásárlóknál az ilyen információ
visszatartás még bizonyos fajta segítségnek is felfogható. Ezt persze
nagyon zárójelben mondom.
Tudom,
hogy a két kozmetika között nincs igazi, jól kirajzolódó határvonal, de
sajnos a világ, a kereskedelmi világ íratlan szabályai azt kívánják, hogy
a terméket a lehető legjobb színben tüntesse fel a kereskedő,
mert egyébként a vevő máshol vásárol.
Itt
megint vissza kell utalnom a vásárlók szerepére, hiszen azzal, hogy két
egyforma autó közül általában azt veszik meg, amiről szebbeket mondanak,
maga is ebbe az irányba tolja a tendenciát. Ebből is látszik, hogy
az vevő csak jót szeret hallani.
Jogos
kérdés persze ezután, hogy ki a tisztességes kereskedő, és hol a
határ a szükséges információkozmetikázásban.
vissza
a menühöz
Feltételezve,
hogy az igényeinket a korábban vázolt módon már pontosan megfogalmaztuk,
a keresést kezdjük a kínálat áttekintésével, melynek célja egy bővebb
merítés, és az ebből történő viszonylag lazább válogatás. Ezt
az igény listánkon szereplő legfontosabb szempontok figyelembevételével
tudjuk megtenni.
Az
első kört követően megmaradó hirdetéseket (max. 8-12 db) ezután
vegyük még egyszer szemügyre. Érdemes alaposan elolvasni a hirdetés szövegét
és a lényeges információkat (évjárat, futásteljesítmény, szervizkönyv
–magyar vagy külföldi, fontos extrák stb.) lejegyezni, valamint felírni
a telefonszámot, és ha van, akkor a nevet.
Előfordul,
hogy ugyanazon autókat eltérő paraméterekkel egyszerre több újságban
is hirdetik. Ha átnézzük az összes fórumot, akkor kiszűrhetjük az
átfedéseket. A gyanúnkat sokszor a telefonszámok egyezésével tudjuk megerősíteni.
Ha
kiválasztottuk a nekünk tetsző autókat, akkor érdemes néhány sablonkérdést
megfogalmazni, esetleg lejegyezni a telefonhívás előtt, amivel időt
és pénzt spórolhatunk meg, ill. magabiztosabbak lehetünk. A magabiztosság
nagyon fontos, hiszen így nem derül ki az első mondat után, hogy
nem vagyunk otthon a témában.
Higgyék
el, teljesen más információkat tudunk megkapni már telefonon keresztül
is, ha úgy hallatszik, hogy pontosan tudjuk, mit akarunk, még akkor is,
ha nem vagyunk „spillerek” a témában.
Jöhet
tehát a telefon.
Néhány
fontos kérdés
·
Mi az autó pontos típusa? – kontrollkérdés
·
Mekkora és hány lóerős motor van benne?
– kontrollkérdés
·
Benzines vagy dízel? – kontrollkérdés
·
Hány ajtós? – kontrollkérdés
·
Milyen színű?
·
Hány kilométert futott?
·
Hány tulajdonosa volt?
·
Cég vagy magánszemély volt a tulajdonosa?
·
Van-e szervizkönyve? (külföldi vagy Magyar?)
·
Van-e vezetve a szervizkönyv? – Mikor volt
utoljára szervizben?
·
Volt-e sérülve? – Hol, milyen mértékben?
·
Meddig érvényes a műszaki vizsgája?
·
Milyen extrákkal van felszerelve? (a számunkra
fontos extrákat tartalmazza-e az autó felszereltsége?)
·
Részletre meg lehet-e vásárolni?
·
Hol lehet megnézni az autót és mikor?
·
Ki árulja most az autót? – tulaj, megbízott,
kereskedő Ha
már úgyis telefonálok, érdemes felhívni néhány kereskedőt, és elmondani
neki, hogy mit keresek, mert a legfrissebb ajánlatok úgysincsenek benne
a hirdetésekben, ill. tudnak tájékoztatni a még be nem érkezett, de várható
új kínálatról is.
Ha
egy kifejezett márkát keresek, akkor érdemes végighívni az adott márka
közeli márkakereskedőit, mert ott nagyobb az esély, hogy van a keresett
típusból.
A
kapott válaszokat összehasonlítom az igény listámmal, és amelyik ajánlatok
továbbra is érdekelnek, azokat sorrendbe állítom.
Most
már tudjuk, hogy mit, és hol akarunk megnézni, tehát indulhatunk.
vissza
a menühöz
Idő-
és energiatakarékosság érdekében érdemes összegyűjteni a területileg
egymáshoz közeli autókereskedéseket, és úgy elindulni megnézni a kiválasztott
autókat.
Ha
megérkeztünk a kiválasztott kereskedésbe, érdemes először „inkognitóban”
benyomásokat gyűjteni. Érdemes jól körülnézni a kereskedés területén:
milyen az ott található autókról az össz benyomásom, milyen a telep, milyenek
a kereskedők, hogyan beszélnek másokkal stb.
Ezután
érdemes megkeresni a kiszemelt autót, és jó alaposan kívülről szemügyre
venni (lásd, mire érdemes odafigyelni?) majd az autó belsejében
folytatni a szemlélődést.
Elsőre
érdemes elhárítani a kereskedő „miben segíthetek?” hangzatú érdeklődését,
már ha valóban érdekli, hogy nála akarjuk hagyni a spórolt pénzünk nagy
részét, mert jelenléte és kérdései elvonhatják figyelmünket az autóról.
Ha
átnéztük az autót és még mindig úgy találjuk, hogy az jó lehet, akkor
tegyük fel a kérdéseinket a kereskedőnek:
vissza
a menühöz
A
kérdezősködést kezdjük azokkal a kérdésekkel, amit már a telefonban
is feltettünk, már csak ellenőrzésképpen is, majd folytassuk az alábbiakkal
·
Bizományban van nála az autó vagy az övé?
·
Honnan származik az autó? – vessük össze a
szervizkönyv első oldalának márkakereskedői bejegyzésével!
·
Mennyit futott az autó?
·
Van-e szervizkönyve az autónak?
·
Volt-e sérülve, és ha igen melyik részén az
autónak? (az elmondottak megegyeznek-e a tapasztalatainkkal? )
·
Minden olyan dologra kérdezzünk rá, amit gyanúsnak
találtunk a megnézéskor, és ha a kereskedőtől konkrétumok helyett
mesedélutánt kapunk, akkor valószínűleg jók a feltételezéseink. Pl.
o
Miért van eltérés a különböző karosszériaelemek
színében?
o
Miért nem egyformák a karosszéria illesztési
hézagai?
·
Forgalmi engedélyt
·
Kinek a nevére szól?
·
Nincs-e korlátozó bejegyzés (VPOP, Lízing cég
stb.)
·
Meddig érvényes a műszaki vizsga.
·
Egyezik-e az első forgalomba-helyezés
időpontja a kiállítás időpontjával? – Ha nem, akkor már új forgalmit
kapott az autó (ennek nézzünk utána)
·
Egyezik-e az első forgalomba-helyezés időpontja a gyártás
évével? – Ha nem, akkor általában külföldről jött az autó.
·
Egyezik-e a tulajdonos és az üzembentartó?
– Ha nem, akkor valószínűleg finanszírozott az autó.
·
Az autó azonosító adatait
·
Meg kell nézni, hogy az autóban lévő alváz-
és motorszám egyezik-e a forgalmiban és a szervizkönyvben található számokkal.
·
AF-fel kezdődő alvázszámú autót legfeljebb
csak szakértői vizsgálat után vásároljunk, mert annak az autónak az
előélete igen zűrös is lehet (Lopottból lett visszaminősítve,
nagy karambolja volt stb.)
·
Ellenőrizzük a jármű típustábláját,
a rajta lévő adatokat és annak tényét, hogy nem volt-e eltávolítva.
Ez általában a motortérben található: fém táblán a karosszériához szegecselve
vagy ragasztott műanyag fólián.
·
Ezeket az adatokat össze kell majd vetni az
adásvételi szerződés adataival is. ·
A szervizkönyvet
·
Kinek a nevére lett eredetileg kiállítva? –
az eladó, vagy valaki más nevére, magánszemély, cég, vagy finanszírozó cég
nevére
·
Ellenőrizzük, hogy az ottani tulajdonos
megegyezik-e a forgalmiban lévő tulajdonossal? – Nem kell, hogy egyezzen.
- Mikor volt az utolsó szervizbejegyzés és/vagy mikor kellett volna
lenni? – a szervizkönyv tartalmazza
·
Meg kell nézni, hogy az egyes szervizek között
átlagosan hány km-t tett meg az autó, és azt mennyi idő alatt? Ebből
ki tudjuk számolni az átlagos futásteljesítményt. Ha ez az eladás környékén
teljesen más értéket mutat, akkor ott érdemes utánajárni, hogy ennek mi
az oka?
·
Vannak-e különleges bejegyzések: fődarab
cserék, stb.
·
Ha megnézzük, hogy melyik márkakereskedő
helyezte forgalomba az autót, vagy melyik szerviz javította az autót, akkor
ezeknél a szervizeknél utána lehet járni, hogy a bejegyzések mögött van-e
valódi javítás-karbantartás, vagy csak pecsételve lett-e a szervizkönyv.
·
Külföldről került be az országba vagy
magyarországi forgalomba-helyezésű?
·
Sajnos ma már a magyarországi forgalomba helyezés
semmire sem garancia, tehát érdemes odafigyelni mindenre.
·
A törzskönyvet
·
Megegyezik-e a törzskönyvön szereplő név
a forgalmiban található névvel?
·
Megegyeznek-e a törzskönyvben lévő azonosító
adatok, a forgalmiban található adatokkal?
·
Megegyezik-e a törzskönyv kiállításának kelte
a forgalmi kiállításának időpontjával? ·
Az eredetvizsgálatot igazoló okmányt
·
Nem járt-e le az érvényessége?(60 nap)
·
Megegyeznek-e az ottani adatok az autó adataival?
·
Méressük meg körben a rétegvastagságot
·
Ha kereskedésben találtunk használt autót,
akkor kérjük meg a kereskedőt, hogy ha van rétegvastagság mérője,
akkor mérje végig a karosszéria elemeit. Általában van rétegvastagság mérője,
de nem biztos, hogy szeretné nekünk megmutatni.
o
80-150 mikron között gyári a fényezés, vagy annak megfelelő javítás
o
150-250 mikron között: rendben javított
o
250- mikron felett: ezzel gondok lesznek ·
Nézzük meg, hogy volt-e finanszírozva az
autó és meg vannak-e az elidegenítéshez szükséges papírok:
·
Törzskönyv
·
Forgalmi engedély
·
A finanszírozó által kiállított kérelem az
okmányiroda felé, amelyben kérik az okmányirodát, hogy a finanszírozót töröljék,
mint tulajdonost
·
Igazolás a tulajdonosnak, hogy nincs tartozása
a finanszírozó felé
·
Eredetvizsgálat
·
Próbáljuk ki az autót
- Ha nincs rá lehetőség, akkor mindenképpen álljunk tovább!!!
- Tisztázzuk a próbaút előtt, hogy mi is szeretnénk vezetni az
autót és nem csak a közeli 300 méteres tükörsima aszfalton. Fontos,
hogy minél több tapasztalatot szerezzünk az autóval.
vissza
a menühöz
Az
első és egyik legfontosabb dolog, hogy otthonosan érezzük magunkat
az autóban. Kényelmesek-e az ülések, stabilnak érezzük-e az autót, úgy
húz a motorja, úgy működnek-e a kapcsolók, a váltó, ahogy az nekünk
szimpatikus stb.
Ha
nem érezzük magunkat jól az autóban, akkor nagyon gondolkodjunk el a vásárláson,
hiszen utólag meg lehet ugyan szokni, de megszeretni ritkán.
A
próbaút lehetőleg ne csak pár száz méter legyen, mert az alatt nem
sok minden tud kiderülni, és törekedjünk arra, hogy ki tudjuk próbálni
az autót rosszabb úton is, mert ott könnyebben kiszűrhetők az
esetleges rendellenességek.
FIGYELJÜK
MEG!
Futómű,
kormánymű, lengéscsillapító
Hallunk-e zörejeket, bármilyen rendellenes zajt a futómű környékéről,
kanyarodásnál hallunk-e sípolást?
Lassú haladásnál, rossz úton hallunk-e kopogást a futómű felől?
Van-e kormányrázkódás nagyobb sebességnél?
Hallunk-e kormánykotyogás, ha álló helyzetben, tengely irányban mozgatjuk
a kormányt?
Mekkora a kormány holtjátéka?
Nagyobb sebességről lefékezve, „orra bukik”-e az autó, irányváltáskor,
fékezéskor, gyorsításkor érzünk-e hintázó, hajózó bizonytalan mozgást,
vagy rossz úton pattog –e a kerék?
Motor
Hallunk-e bármilyen rendellenes zajt a motortérből
Hidegindításnál hogyan indul a motor: sokat kell indítózni vagy egyből
beindul, esetleg füstöl-e, ad-e rendellenes köszörülő hangot?
Gázfröccs esetén milyen gyorsan pörög föl a motor, nincs-e olyan érzésünk,
hogy fuldoklik, nem hagy-e ki, gázadáskor nem rázkódik-e a motor, vagy
az egész autó?
Van-e a motortérben olajfolyás? Ha van, milyen mértékű?
Ellenőrizzük az olajszintet a motorban és a fékolaj tartályban!
Fékek
Dinamikus fékezés esetén nem rázkódik-e a kormány vagy az egész autó?
Lassú fékezésnél nem pumpál-e a fékpedál?
Fékezésnél, nem visít, sípol-e a fék, nincs-e olyan érzésünk, mintha két
fémet dörzsölnénk egymáshoz?
Váltó,
kuplung
Milyen könnyen jár a sebességváltókar, nem akad-e meg váltás közben, nem
tévesztünk-e sebességet, tudunk-e hátramenetet kapcsolni reccsenés nélkül?
Figyeljük meg a tengelykapcsoló (kuplung) holtjátékát, nem fog-e túl magasan,
milyen könnyen lehet kinyomni a pedált?
Üresben, a kuplung felengedett állása mellett nincs-e olyan zörgő
hang, ami a pedál kinyomásával elhalkul?
Lassú induláskor a kuplung lassú felengedése során azonnal megmozdul-e
az autó, vagy esetleg kicsit csúszik, esetleg megrázkódik az autó?
Felengedett kuplungnál nem pörög-e fel a motor, vagy nincs-e olyan érzésünk,
hogy az autó nem gyorsul úgy, mint amennyire a motorból éreznénk?
Fényezés,
karosszéria
Az autó minden elemének ugyanolyan színe van-e, és a fényezés azonos állapotban
van-e?
Nincsenek-e festék lepattogzások, hólyagok, esetleg rozsdafoltok a fényezésen,
különös tekintettel a kerékjáratok környékén és a karosszéria elemek illesztésénél?
A karosszéria elemek között azonos-e a hézag? A túl nagy, és a túl kicsi
is lehet hibajelenség.
Idősebb autónál a túl szép, friss fényezés nem megszokott
A
fényezés szép egyenletesen tükröződik, vagy van benne beszívódás,
narancsosság, megfolyás, szemét, esetleg bármilyen irányú mélységi vagy
felületi csíkozódás?
Kipufogó,
katalizátor
Nincs-e „túl sportos” hangja az autónak, vagy rossz úton nincs-e fémes
rázkódás az autó alatt, esetleg nem hallunk-e olyan hangot, mintha fém
lavórba homokot ráznánk.
Extrák
Próbáljunk ki minden kényelmi extrafelszerelés működését (ülésfűtés,
klímaberendezés, elektromos ülésállítás, napfénytető, stb.), mert
ilyenkor még könnyebben lehet orvosolni a hibákat, mint ha később
kell visszavinni az autót.
Biztonság
Ellenőrizzük a világítást, az immobilizer és a riasztó működését
Ellenőrizzük, hogy nem ég-e valamelyik visszajelző lámpa: ABS,
motor visszajelző, biztonsági öv visszajelző az öv bekapcsolt
állapotban stb.
Nincs-e szakadás a légzsák borításán? Ha van, felejtsük el az autót, vagy
nézessük meg szakemberrel!!!
A biztonsági övfeszítő elcsattanását jelző sárga műanyag
nyelv a csatnál nincs-e kiugorva, vagy levágva? Ha ki van ugorva, vagy
le van vágva, felejtsük el az autót, vagy nézessük meg szakemberrel!!!
vissza
a menühöz
Figyelmes
szemlélődéssel nagyon sok olyan jelet lehet felfedezni az autón,
ami sokat elárul az autó előéletéről, esetleges sérüléseiről,
vagy származásáról.
Ha
a jelek alapján csak a gyanú árnyéka is felmerül, érdemes az autót szervizbe
vinni egy alapos vizsgálatra. Ha erre nincs lehetőség és nincs mód
szakértő segítségét igénybe venni, akkor inkább álljunk tovább.
A
jelek általában arra utalnak, hogy az autó sérült volt korábban, vagy
arra, hogy sokkal több benne a km, mint azt az óra mutatja. A jelek döntő
többsége azért található meg, mert az autó „gyógyítása” során a legfőbb
cél, hogy az autó minél kevesebb ráfordítással álljon talpra, kvázi minél
nagyobbat lehessen rajta kaszálni. Ezekkel az autókkal mindenképpen vigyázni
kell.
·
A Jelek
·
Miért van varrás a légzsákon? - Korábban már kinyílt, és
így próbálják meg eltüntetni a nyomokat. Ez a légzsák már nem fog életet
menteni!!!
·
Miért van üléshuzat az üléseken? – lehet, hogy
csak védelem, de lehet, hogy ápol és eltakar
·
Miért van a műszerfalon első ködlámpa
kapcsoló, ha a lökhárítóban nincs ilyen? – Sérült volt az autó, és a javítás
során a ködlámpa nélküli lökhárító jóval olcsóbb volt.
·
Miért vannak a fényszórók tartó fülei és a
hűtő műanyag elemei meghegesztve? – törött volt az autó.
Igaz ugyan, hogy ez nem vall nagyobb sérülésre, hacsak nem a bontóból származik
egy másik autóról.
·
Miért nem egyformák a fényszórók (pl: az egyik
Hella , a másik Valeo )? – törött volt, és a cserénél nem figyeltek az egyezésre
·
Ha az utastérben van motoros fényszórómagasság
állító gomb, az autóban miért nincs ilyen fényszóró? - törött volt és az
eredetileg motoros állításút, a javítás során az olcsóbbal pótolták
·
Ha csak 30 000 kilométert futott, akkor miért
nem a gyári gumik vannak rajta? – mert nem annyit futott, vagy mert nem
átlagosan használták (gyilkolták) az autót. Egy átlagos gumi 55-80 ekm-t
futhat.
·
Miért más márkájú a pótkerék, mint a többi? - talán már
egy garnitúra lefutott, ami min. 50-80 ekm futást jelent.
·
Miért vannak téli gumik az autón? És hol vannak
a nyári gumik? – a nyári már lefutott, ami min. 50-80 ekm futást jelent.
·
Miért nem egyenletesen kopik a gumik futófelülete?
– a lengéscsillapító tönkrement, vagy rosszul van beállítva a futómű,
aminél gyanakodni lehet egy korábbi sérülésre.
·
Miért mutatja a próbaút közben a kereskedő a rádió remek
hangszínét? - esetleg azért, hogy elnyomja a futóműből érkező
zajokat, elterelje a figyelmünket
·
Miért látunk beázási nyomokat a tetőkárpiton
és miért áll a víz a csomagtartóban? – törött volt
·
Miért repedt a kormányoszlopot alulról takaró
műanyag vagy a műszerfal? - szerencsétlen sofőr nem volt
bekötve ütközéskor és a térde bizony összetörte a burkolatot
·
Miért cserélték ki a pedálgumikat és a váltógombot?
– sok benne a km
·
Miért kopott a kormány ennyire? – sok benne
a km, kivéve, ha bőr, mert az nagyon gyorsan fényesedik
·
Miért vannak eltérő évjáratú ablaküvegek
az autóban? – törött volt az üveg, vagy az autó
·
A gyártási évet ellenőrizhetjük a jármű
alkatrészeinek szemrevételezésével. Ilyen alkatrészek lehetnek az üvegek,
a biztonsági öv címkéi, a műanyag alkatrészek és burkolatok. Az autógyárak
és az alkatrész beszállítók nem szívesen növelik a költségeiket az alkatrészkészletek
hosszú tárolásával, ezért a beépített alkatrészek gyártási idejének néhány
hónapos eltéréssel meg kell egyezniük az autó összeszerelési időpontjával.
·
Miért nincs meg a szervizkönyv? – sok benne
a km, vagy más takargatni való van
·
Ha a szervizkönyv utolsó szervizbejegyzése
150.000 km-nél volt, akkor most miért mutat az óra 90.000 kmt???
·
Általában a külföldről behozott autókban
sok a km, vagy sérült volt, ami persze nem azt jelenti, hogy nem érdemes
megvenni.
vissza
a menühöz
Az
autóeladás során a vevő sokszor felteszi a kérdést, hogy miért?
Miért
csak ennyi km van ebben az öreg autóban?
Miért
adja el, amikor 1 hónappal ezelőtt vette?
Miért
nincs az autóban ez és ez a felszereltség, amikor az már széria volt az
autóban? Stb.
Vannak
olyan válaszok, amik igazak, és vannak olyanok, amiket túl sokszor lehet
hallani ahhoz, hogy igaz legyen. A teljesség igénye nélkül összeszedtünk
néhány ilyen jellemző mondatot, amelynek hallatán okkal gyanakodhatunk
arra, hogy az eladó nem mond igazat.
·
Ha túl kevésnek tűnik a km - Az autóban
azért van ilyen kevés km, mert egy „vidéki nyugdíjas orvos (esetleg ügyvéd)
volt az előző tulajdonosa”
·
Ha cég volt az előző tulaj - A barátom
céges autója volt és én vettem az ő cégétől, mert neki nem volt
rá pénze.
·
Ha nemrégen van az eladó tulajdonában az autó
- A feleségemnek vettem az autót, de meggondolta magát. Tudja milyenek a
nők…
Nagyon fontos!!!
Nem
feltétlenül jelent problémát, ha néhány hiányosságra fény derült a próbaút
során vagy a megnézés során, hiszen ne felejtsük el, hogy használt autóról
van szó.
Ha
a hiányosságok mértékéről szeretnénk meggyőződni, akkor
érdemes egy szakszervizbe, vagy szervizbe elvitetnünk az autót, ahol azt
is meg tudják mondani, hogy milyen mértékű, milyen jelentőségő
a hiba, és mennyit kellene költeni a hibák kijavítására.
Ilyenkor
megkérhetjük a kereskedőt, hogy együtt menjünk el és végeztessünk
el egy műszaki állapotfelmérést és kérjünk javítási kalkulációt.
Aki erre nem hajlandó, annak valószínűleg takargatni valója van,
vagy úgy gondolja, hogy e nélkül a macera nélkül is el tudja másnak adni
az autót.
Fontos!!!
Érdemes
semleges szervizbe vinni az autót, amelyik nem képviseli kiemelten sem
az eladónak sem a vevőnek az érdekeit.
Sokszor
előfordul ugyanis, hogy a vevő szerelője félreérti saját
szerepét, és mindenáron ki akarja deríteni az autóról, hogy az nem alkalmas
a megvételre, vagy mindenáron több hibát akar megállapítani, mint amennyi
ténylegesen van. Ez komoly hiba, hiszen így soha nem fogunk megfelelő
autót találni.
Az
eladó szerelője sem megfelelő, hiszen ő sokszor úgy nyilatkozik,
hogy a felmerült hibák nem jelentősek, nincs komoly költsége a kijavításnak,
vagy egyéb módon elbagatellizálja a hibát. Néha még az is előfordul,
hogy a szerelő a vevőt kellemetlen helyzetbe hozza azzal, hogy
lefitymálja a vevő aggodalmait.
A
műszaki állapotfelmérés költsége 4500-8000 Ft között van, amely általában
a vevőjelöltet terheli, ezért csak olyan autó esetében végeztessük
ezt el a vizsgálatot, ahol már csak ez a bizonyosság szükséges az amúgy
eldöntött autóvásárláshoz.
Ha
mindez rendben van, akkor következhet az áralku!
vissza
a menühöz
Az
autóra általában több-kevesebb árengedményt tudunk elérni, amit a következő
szempontok befolyásolnak:
A
kereskedők, árkategóriától függően 5-15 %-ot tesznek rá a legalacsonyabb
eladási árra. Ez az a keret, amin belül alkudozni lehet. Ez összegszerűen
a kis és középkategóriában valamint a középkategória felső szegmensében
általában 30 000 –250 000 Ft között mozog.
Ha
kifogástalan minőségű használt autóról beszélünk, akkor az elérhető
kedvezmény mértéke járműkategóriától függetlenül mindig alacsonyabb.
Ha
autót cserélünk, és a régit be akarjuk számítani, akkor ne számítsunk
arra, hogy különösebb árkedvezményt tudunk elérni, legfeljebb akkor, ha
a mi autónk árából is hajlandók vagyunk engedni.
Ha
az autó általános esztétikai állapota nem szép (koszos, lelakott az utastér,
matt a fényezés, ferde rajta minden elem stb.) vagy sok rajta a hiba,
akkor ez mindenképpen jó alap az alkura.
Hasonló
a helyzet akkor is, ha a műszaki állapotfelmérésen kiderült, hogy
javítani kell az autót, ekkor ugyanis a javítás összegével jogosan nyomhatjuk
le az árat.
VIGYÁZAT! A varázs garázs „autópuceráj”
csodákra képes, ezért érdemes néhány helyen felhajtani a kárpitot, benyúlni
az ülés támla és üléslap közé stb.
Ha
az autó már régen ott van a telepen, vagy régen látjuk a hirdetését az
újságban, akkor attól a kereskedő általában szabadulni akar, főként,
ha sajátja az autó, és nem bizományba van nála. Ekkor jobban lehet alkudni.
Ha
az autó bizományban van nála, akkor is lehet egy keveset lemenni az árból,
hiszen már így lett beállítva a kínálati ár is. Ha az áralku során a kereskedő
azzal a szöveggel jön, hogy „meg kell beszélnem a tulajjal”, akkor általában
nyert ügyünk van, hiszen a tulaj az eladás érdekében a konkrét vevőnek
mindig enged még egy kicsit.
Ha
árban is sikerült megegyeznünk, akkor tisztázzuk a foglaló összegét, az
átírás menetét és (ha van) a finanszírozási ügyintézés menetét.
vissza
a menühöz
Ma
már nincs jelentős különbség a használtautó és az újautó finanszírozási
lehetőségei között, a használtautó finanszírozás is viszonylag egyszerű,
és elég jó ajánlatokat lehet kapni.
Általános
szabályként elmondható, hogy
·
Érdemes csak neves finanszírozó céggel intézni
a finanszírozást, mert ellenkező esetben nagyon drága lehet a finanszírozás,
és magasabb a kockázat is.
·
A saját erő általában min. 20%-tól indul,
és max. 80%-ig terjed, az autó életkorától és a finanszírozási formától
függően.
·
A finanszírozáshoz általában ma már elegendőek
a személyazonosságot igazoló okmányok, és egy közüzemi számla bemutatása,
és cég esetében is csak a cég létét ill. jogszerűségét kell igazolni.
Komoly hitelvizsgálatra csak akkor kerül sor, ha a hitel nagyobb 2,5-3 mFt-nál,
vagy az önrész kisebb 30%-nál.
·
A futamidő általában 12-60 hónap között
változik.
·
A legöregebb finanszírozható autó 6-8 éves,
de a finanszírozásnak le kell futnia az autó 10-12 éves koráig.
·
A kamatok tekintetében a nagy finanszírozó
cégek ajánlatai között 2-5% különbség is felfedezhető, a kisebb cégek
ajánlatai még ennél is drágábbak lehetnek.
·
Ma már elterjedt, hogy a Forint alapú finanszírozás
mellett Deviza alapú finanszírozás is választható, ami a havidíjak tekintetében
induláskor mindenképpen kedvezőbb. Ezt az előnyt azonban egy hosszabb
futamidő alatt egy kedvezőtlen deviza/forint árfolyamváltozás
a visszájára is fordíthatja, vagy legalábbis leronthatja. A 24-36 hónapnál
hosszabb futamidő esetén tehát a forint alapú finanszírozás mindenképpen
kiszámíthatóbb, így sokkal kockázatmentesebb.
·
Figyelem!!! Bonyolultabb esetben érdemes
az adásvételi szerződés megkötése előtt előzetes hitelelbírálást
kérni, nehogy később kényszerhelyzetbe kerüljünk. Megkötött adásvételi
szerződés esetén ugyanis kötelesek vagyunk megvenni az autót még akkor
is, ha a finanszírozó nem ad hitelt a vásárláshoz, vagy nem olyan feltételekkel
ad.
·
Ha tudjuk, hogy mennyi ideig lesz szükségünk
az autóra, akkor nem érdemes a szükségesnél sokkal hosszabb futamidőt
választani, mert a futamidő vége előtti szerződés lezárás
komoly anyagi veszteséget jelenthet. Ennek oka, hogy a kamatokat nagy részét
már a futamidő első felében kifizetjük, így egy korai lezárás
esetén ezeket már nem tudjuk megúszni, vagy visszakapni.
·
Ha cégként kívánjuk az autót finanszíroztatni,
előtte mindenképpen beszéljünk egy finanszírozási szakemberrel és a
könyvelőnkkel, így sok kellemetlenséget és felesleges költséget takaríthatunk
meg cégünk számára.
Ha
magánszemélytől vásárolunk autót, akkor nem tudunk igénybe venni
finanszírozást csak egy autókereskedő cég közbeiktatásával, aminek
újabb költségei vannak.
A
márkakereskedőknél és a nagyobb használt autókereskedőknél elvileg
több finanszírozó ajánlata közül választhatunk, főként a nagyobb
(piacvezető) finanszírozók ajánlatait kínálják, de ritkán van lehetőség
az ajánlatok összehasonlítására. Az, hogy melyik ajánlatot teszik elénk,
általában két dolog dönti el: mit néznek ki belőlünk, és/vagy melyik
finanszírozó fizet nagyobb jutalékot. Érdemes tehát az autó kiválasztását
követően a kereskedő finanszírozási ajánlatával a kézben ellátogatni
egy két finanszírozóhoz közvetlen ajánlatkérésre. Számokban szinte biztos,
hogy jobbat fogunk kapni, de az is szinte biztos, hogy sokkal bonyolultabb
lesz az ügyintézés, hiszen a kereskedőnek bejáratott kapcsolata van
a saját finanszírozójával.
A
finanszírozási szerződés megkötésének és finanszírozó általi jóváhagyásának
időszükséglete egyszerűbb esetben 1-2 óra, bonyolultabb esetben
2-3 nap. Ha valakinek a hitelképességét is vizsgálni kell, akkor az ügy
akár 1-2 hétbe is beletelik. Ennek oka általában az, hogy az ügyfél nehezen
tudja a megfelelő papírokat beszerezni a banktól vagy a könyvelőtől.
A
kisebb használtautó kereskedőknél nem találjuk meg a nagy finanszírozók
ajánlatait, de itt is van lehetőség finanszírozásra, bár ezek a fent
említettek szerint drágábbak, és talán nagyobb a bennük rejlő kockázat.
Sokszor tapasztalható, hogy ezeknél a finanszírozóknál az ajánlat félrevezető
módon van tálalva, ezért minden esetben részletesen nézzük át a feltételeket,
számoljunk, és vessük össze más ajánlatokkal.
Figyelem!!! Kamatmentes konstrukció,
főként használt autóra nem létezik, ez csak reklámfogás!!! A kamatokat,
ha adott esetben ezt nem is így nevezik, mindig ki kell fizetni. Ha ilyet
hirdetnek, akkor vagy kiderül, hogy mégsem kamatmentes, vagy, ha mégis
az, akkor az autó vételárába már beépítették a kamatokat. Ha nem vagyunk
résen, akkor könnyen előfordulhat, hogy az olcsónak tűnő
ajánlat lesz a végén igazán drága.
Hasonló
a helyzet akkor is, amikor azt ígérik, hogy a casco biztosítás nem feltétele
a finanszírozásnak, hiszen a kockázatot valakinek mindig vállalni kell.
Ilyenkor általában a finanszírozó cég köt cascót az autóra, és ennek díját
beépíti a finanszírozásba. Az ügyfél szempontjából ez azonban mégsem olyan
kedvezőtlen, mert a finanszírozó cég sokkal kedvezőbb biztosítást
tud kötni az autóra, mint maga az ügyfél.
Tudni
kell még, hogy a finanszírozó által megkötött
casco biztosítás nem nyújt minden kárra fedezetet,
továbbá az ügyfélnek minden
esetben alá kell írni egy nyilatkozatot, amelyben tudomásul
veszi, hogy a keletkezett kár összege rajta behajtható.
vissza
a menühöz
Ha
már tisztáztuk az autó összes paraméterét, és kiválasztottuk a vásárlás
módját is, akkor hasonlítsuk össze az egyes biztosítótársaságok ajánlatait
is. Némely esetben nagyságrendi eltérések mutatkoznak, ami nagyban drágíthatja
az autó fenntartását.
A
biztosítások összehasonlítására érdemes felkérni egy biztosítási brókert,
mert ő, ellentétben a kereskedők többségével, ki tudja választani
a számunkra optimális biztosítást.
Ha
nem megoldható a brókeri tanácsadás, akkor meg kell kérni a kereskedőt,
hogy hasonlítsa ő össze a biztosítótársaságok ajánlatait, mert ez
is több a semminél.
Sok
esetben a finanszírozó kiköti a saját brókercég közreműködését a
biztosítás megkötésében, de ettől még általában lehet választani
a különböző biztosítótársaságok ajánlatai között.
vissza
a menühöz
JÓ TUDNI!
Ha
korábban finanszírozva volt az autó és a forgalmiban tulajdonosként a
hitelintézet van bejegyezve, akkor az átíráshoz szükségünk van egy nyilatkozatra,
és egy kérelemre. A nyilatkozatban a finanszírozó nyilatkozik, hogy az
autó eladójának nincs már tartozása a finanszírozó felé. A kérelemben
a finanszírozó kéri az okmányirodát, hogy tulajdonosként jegyezzék be
a vevőt.
Ebben
az esetben kettős átírást kell fizetni: először a finanszírozóról
kerül át az eladó nevére, majd eladóról a vevő nevére. Ebből
az egyik átírás költsége az eladót terheli, és ezt érdemes minden esetben
előre tisztázni, mert az eladók ezt előszeretettel hárítják
át a vevőkre.
Ha
nem a finanszírozó van bejegyezve tulajdonosnak a forgalmiban, akkor három
eset lehetséges:
·
Az első esetben bejegyzés rögzíti a forgalmiban
a tulajdonjog fenntartást a finanszírozó részére
·
A másik esetben ugyanez a bejegyzés a törzskönyvre
van rávezetve
·
A harmadik esetben pedig a finanszírozó nevére
szól a törzskönyv. Ezekben az esetekben egy átírást kell csak kifizetnünk,
és ilyenkor csak egy nyilatkozatunk van a banktól, hogy nincs már tartozás
az autóra. A
megvásárolt gépkocsit 15 napon belül kell átíratni.
Minden
eladandó autóra meg el kell végeztetni az eredetvizsgálatot, aminek a
lejárati ideje 60 nap. Ha ezen belül nem sikerül eladni az autót, akkor
új eredetvizsgálatot kell csináltatni.
Az
autókereskedőnek nem kell a nevére íratni az autót, ezért ha olyan
autót veszünk kereskedőtől, amit a kereskedő az előző
tulajtól megvett, és nem csak bizományban értékesíti, akkor az autó átírásához
szükségünk van egy papírra, ami a kereskedő illetékmentességét igazolja,
valamint szükségünk van a kereskedő cégbírósági végzésére. Ebben
az esetben csak egy átírást kell fizetnünk. Abban az esetben, ha a kereskedőnél
lévő adásvételi szerződés 15 napnál régebbi, akkor a hivatal
nem veszi figyelembe az illetékmentességet, és két átírást kell fizetni.
Ha nem figyelünk oda, ez a mi zsebünket fogja könnyíteni.
Ha
kereskedőtől vesszük az autót, akkor ő általában tud segíteni
az átírás lebonyolításában és a finanszírozási ügyintézésben (márkakereskedők
minden esetben).
Ha
lehet, mindenképpen bízzuk a kereskedőre az átírást, mert ezzel nagyon
sok időt, energiát és idegeskedést spórolhatunk meg.
Ha
magánszemélytől veszünk autót, akkor az átírást magunknak kell intéznünk.
A szükséges papírokkal keressük fel a lakhelyünk szerinti okmányirodát,
és bizakodjunk erősen, hogy simán fog menni az ügy. Mindenhol más
és más a helyzet, de néhol nagyon hosszú idő, amíg az átírást el
tudjuk végezni.
Az átírás költségei
Forgalombahelyezés költségei
új autó vásárlása esetén |
Vagyonszerzési illeték |
20 Ft x ccm |
Rendszámtábla |
4 000 Ft |
Forgalmi engedély + törzskönyv |
8 000 Ft |
Zöldkártya |
6 500 Ft |
Illetékbélyeg (egyszerre 2 átírás esetén) |
1 500 Ft |
Műszaki vizsgát igazoló matrica |
350 Ft |
Átírás költségei használt
autó vásárlása esetén |
Vagyonszerzési illeték |
20 Ft x ccm |
Forgalmi engedély + törzskönyv |
8 000 Ft |
Matrica (régi forgalmi eng. esetén) |
350 Ft |
Eredetiség vizsgálat |
ccm |
Ár |
Személygépkocsik (mikrobusz 9 személyig) |
750 |
8 500 Ft |
|
751-1000 |
11 000 Ft |
|
1001-1200 |
14 600 Ft |
|
1201-1500 |
15 800 Ft |
|
1501-2000 |
18 200 Ft |
|
2001-3000 |
25 100 Ft |
|
3001-től |
34 700 Ft |
Motorkerékpárok |
350-ig |
8 600 Ft |
|
350-től |
14 700 Ft |
Kisteherautó |
1000-ig |
14 500 Ft |
3.5 tonnáig |
1001-2000 |
20 600 Ft |
|
2001-től |
26 600 Ft |
Tehergépkocsi |
|
|
7.5 tonnáig, busz 15 főtől |
|
30 600 Ft |
7.5 tonnától, busz 44 főtől |
|
37 600 Ft |
Lassú jármű |
2000-ig |
14 700 Ft |
|
2001-től |
26 600 Ft |
Pótkocsi |
|
|
félpótkocsi, lakókocsi |
|
16 100 Ft |
utánfutó |
|
11 600 Ft |
Lejárt szakvélemény hosszabbítás |
|
|
lejáratot követő 30 napig |
|
|
lejáratot követő 60 napig |
|
|
A fenti árak az ÁFÁ-t tartalmazzák |
|
|
|
|
Ha
a vevő magánszemély:
·
Forgalmi engedély
·
Törzskönyv (csak 1999.07 hó előtt forgalomba
helyezett autóknál hiányozhat, de ezeknél is csak akkor, ha azóta nem volt
tulajdonos változás)
·
Eredetvizsgálat (60 napnál nem régebbi)
·
Kötelező biztosítás a vevő nevére
·
A vevő személyi igazolványa
·
„KÉRELEM - járműigazgatási ügy intézéséhez”
című formanyomtatvány kitöltve
·
8.000 Ft okmánybélyeg a törzskönyvhöz
·
Ha nem a vevő jár el az ügyben, akkor
meghatalmazás az eljáró részére
·
Ha a vevő jogi személy:
·
Aláírási címpéldány
·
Meghatalmazás az ügyintéző részére, ha
nem az aláíró megy átíratni
·
30 napnál nem régebbi cégkivonat
·
Forgalmi engedély
·
Törzskönyv (csak 1999.07 hó előtt forgalomba
helyezett autóknál hiányozhat, de ezeknél is csak akkor, ha azóta nem volt
tulajdonos változás)
·
Eredetvizsgálat (60 napnál nem régebbi)
·
Megkötött kötelező biztosítás a vevő
nevére
·
"KÉRELEM - járműigazgatási ügy intézéséhez"
című formanyomtatvány kitöltve
·
8.000 Ft okmánybélyeg a törzskönyvhöz
Fontos!!! Amíg az eladó nem tudja felmutatni
a szükséges okmányokat: forgalmi engedély, törzskönyv, eredetvizsgálat,
- és ha nem az ö tulajdona, akkor az ügyben való közreműködésre jogosító
- megbízást, vagy adásvételi szerződést, addig ne foglaljuk le az
autót!!!
Remélem
a fenti információknak jó hasznát veszi, amikor elindul használtautót
venni, és bízom benne, hogy ezekkel felvértezve valóban jó autót sikerül
vásárolnia. |