Forrás: totalcar.hu
Ha
úgy dönt, hogy vállalja az autóvásárlás hagyományos módjának minden nyűgét
ill. kockázatát, és egyedül vág neki a használtautó kereskedők és a használtautó
piac világának, akkor indulás előtt érdemes átolvasnia az alábbi "ITINERT",
amelyben összegyűjtöttük az üggyel kapcsolatos legfontosabb teendőket
és információkat, amelyek segíthetnek Önnek a megfelelő autó kiválasztásában
és beszerzésében.
Milyen
autót vegyek?
Mit akarok venni?
Mire
akarom használni? - Milyen célokat kell, hogy kiszolgáljon az autó?
Milyen
egyéb szempontoknak kell megfelelnie?
Mit
tudok megfizetni?
Miből
választhatok? - Az információk begyűjtése
Nyomtatott sajtó
Internet
Márkakereskedők
kínálata
Hogyan válasszam ki a megfelelőt?
Tesztvezetés
Mit tegyek az áralku során?
Finanszírozás:
Általános
szabályként elmondható, hogy
Biztosítás:
Adásvételi szerződés:
Átadás
előkészítése:
Készpénzes
vásárlás esetén
Finanszírozással
történő vásárlás esetén
Forgalomba
helyezés:
Átvétel
Az
első és legfontosabb lépés az igények és lehetőségek pontos felmérése,
annak tisztázása, hogy mit akarok venni, mire fogom használni, és mit
tudok megfizetni?
Az
alábbiakban összeírtuk ezekhez a legfontosabb szempontokhoz tartozó kérdéseket,
amelyek megválaszolásával tisztábban láthatunk saját igényeink és lehetőségeink
tekintetében.
·
Milyen autó tetszik, vagy milyen autók
tetszenek nekem?
·
Mit vennék most, ha azonnal kellene dönteni?
·
Miért ezt, vagy ezeket venném? Milyen szempontokat
tudok kiemelni?
·
Van-e kedvenc gyártóm vagy típusom? Miért?
·
Van-e olyan gyártó, akitől soha nem vennék?
Miért?
·
Milyen autóim voltak, vagy milyen autókat használtam?
§
Mit szerettem bennük? – ezeket ezután is fogom
szeretni
§
Mit nem szerettem bennük? – ezeket ezután sem
fogom szeretni
·
Milyen szempontokat veszek figyelembe
az autó kiválasztásánál, és melyik mennyire fontos?
§
Teljesítmény, dinamizmus
§
Költségek: fogyasztás, szerviz, biztosítás,
és adók
§
Design: külső forma, belső kialakítás
§
Kényelem: utastér nagysága, kényelme, vezetési
ergonómia, csomagtartó mérete, futómű kényelme, kényelmi extrák.
§
Forgalmi biztonság: manőverező képesség, fékek,
világítás, kilátás
§
Balesetvédelmi biztonság: ABS, légzsákok, ütközés
elleni védelem , stb.
§
Lopás elleni biztonság
§
Megbízhatóság, szervizigényesség
§
Praktikum, többcélú felhasználhatóság
§
Presztízs
§
Ár-érték arány
§
Értékállóság
·
Mire használom az autót, és az milyen követelményeket
támaszt az autóval szemben?
·
Hányan utazunk benne általában?
·
Mennyi csomaggal utazom?
·
Hány km-t megyek vele egy évben?
·
Mennyi időt töltök az autóban?
·
Hol használom az autót? – városban, országúton,
autópályán …
·
Milyen útviszonyok között használom? – földút,
hegyen-völgyön, hóban-jégen …
·
Milyen a vezetési stílusom? Lassú, tempós,
sportos …
·
Mennyire számít, hogy mások mit mondanak az
autómról?
·
Mit hallottam róluk? – Ezek mennyire felelnek
meg a valóságnak?
·
Mit kell tükröznie az autómnak? Mit akarok
vele sugallni vagy láttatni magamról?
·
Milyen kényelmi extrákat akarok az autóba?
·
Hol parkolok az autóval?
·
Mennyire lopják?
·
Hányadik autó lesz a családban? - Ki fogja
még vezetni?
·
Mennyi ideig akarom használni az autót?
·
Mekkora lesz az értékvesztése?
Mennyi
pénzem van a vásárlásra?
§
Mekkora összeg áll rendelkezésre egy összegben?
§
Tudok, vagy akarok-e ezen felül részletet vállalni?
§
Mekkora az az összeg, amit tudok vállalni?
– biztosításon felül
§
Mennyi időre tudok előre kalkulálni?
§
Mennyi ideig szeretném használni az autót?
§
Magánemberként, vagy cégként akarom megvenni
az autót?
§
Milyen finanszírozási formát ajánl a könyvelőm?
·
Mennyi pénzem van a fenntartásra?
§
Mekkora a fogyasztása? – Hány km-t megyek?
§
Mennyibe kerül a biztosítása?
§
Hány km-ként kell szervizbe vinni?
§
Mennyibe kerül egy időszaki felülvizsgálat?
§
Hány év gyári garancia van rá?
§
Milyenek az alkatrész árak?
A
kérdések megválaszolását követően meg kell nézni, hogy a válaszok az autónak
mely tulajdonságára vannak hatással, és ott mit határoznak meg.
Pl.:
ha a kutyámat rendszeresen magammal viszem az autóban, nem feltétlenül
a csomagtartó mérete számít, hanem sokkal inkább a csomagtartó kialakítása.
Ebben az esetben pl. érdemes kombi autót venni, mert ott kényelmesen elfér
az állat.
Ennek
a folyamatnak a végére összeáll egy olyan tulajdonság halmaz, amivel a
leendő autónak mind rendelkeznie kellene. Ez persze ritkán teljesül, hiszen
vannak olyan tulajdonságok, amelyek egyszerre nem tudnak, vagy nem úgy
tudnak teljesülni.
Pl:
szeretnék egy dinamikus, sportos autót, ami nagyon takarékos, vagy szeretnék
egy nagy csomagterű városi kisautót stb.
A
probléma megoldása, ha kiválasztjuk az egymással nehezen összeegyeztethető
tulajdonságokat, és fontosság szerint sorba rendezzük őket, vagyis el
kell dönteni, hogy melyik szempont mennyire fontos számunkra. A legfontosabb
szempontokat vesszük először figyelembe a választás során, ezeknek mindenképpen
teljesülniük kell.
Az
így kialakított szempontrendszer adja meg azt a szűrőt, aminek segítségével
ki tudjuk választani a kínálatból a számunkra megfelelő alternatívákat.
A
feltételrendszer összeállítását követően a következő fontos kérdés, hogy
„Miből tudok választani?”. Ennek eldöntésére össze kell gyűjtenem a konkurensek
kínálatáról szóló információkat.
A
kínálat áttekintésének alapvetően három módja van.
·
A nyomtatott sajtóban található árlisták átböngészése
·
Az Interneten található újautó adatbázisok
áttekintése
·
A márkakereskedők kínálatának áttekintése
Vásárlási
célra felhasználható információkat általában kétféle sajtótermék tartalmaz:
·
Az egyik csoport az autós
szakújságok, amelyek melléklete rendszeresen közli a forgalmazott modellek nagy részének
listaárait, és néhány technikai paramétert (típus, ajtók száma. motor
típus, térfogat, teljesítmény). A közölt adatok rendkívül szűkösek és
már a megjelenés pillanatában elavultak, ezért legfeljebb egy előszűrésre
használhatók. A választást segítheti, hogy a szakújságokban megjelenő
összehasonlító tesztek megmutatják a versenytársak közötti különbségeket,
ennek hatékonyságát azonban nagyban rontja, hogy a megfelelő cikk megtalálása
- még az összes példány megléte esetén is - nagyon időigényes feladat,
illetve a cikkek elfogulatlansága, objektivitása a legtöbbször erősen
kérdőjeles.
·
A másik csoportot a különféle katalógusok,
évkönyvek alkotják. Ezek jóval több technikai
paramétert tartalmaznak, azonban aktualitásuk még inkább kérdőjeles, főként
az árak tekintetében, ezért ezek inkább csak előszűrésre alkalmasak. Az
itt megjelenő elemző írások a legtöbbször túlságosan általánosak, ezért
ezek használati értéke szinte nulla.
Összefoglalva: a nyomtatott sajtó legfeljebb egy előzetes tájékozódást, összehasonlítást
tesz lehetővé, ugyanis
·
a nyomdai átfutás időszükséglete miatt általában
már a megjelenés pillanatában elavult információkat tartalmaznak.
·
A szűkös helykínálat miatt nagyon kevés információ
jelenik meg az autókról.
·
A nyomtatási struktúra miatt nehézkes az adatok
keresése, és összehasonlítása.
Ha
van Internet hozzáférésünk, akkor érdemes a keresést először mindenképpen
az Internet átböngészésével kezdeni, hiszen ma már viszonylag sok olyan
oldal van, ahol újautó adatbázis található.
A
legnagyobb újautó adatbázisok az autós szakújságok
on-line változatához, ill. a nagyobb Internet
portálok autós mellékletéhez kapcsolódva találhatók.
Ezek
előnye, hogy itt az összes forgalmazott autóról egy helyen összegyűjtve
kapunk információt, és az elérhető adatok mennyisége általában bőséges,
de legalább kielégítő. Hátrányuk, hogy az adatok gyakran tévesek, vagy
elavultak, illetve a konkurensek adatai, a rossz oldalkialakítás miatt,
sokszor csak nagyon nehezen hasonlíthatók össze.
Ezeken
az oldalakon nagyon egyszerűen és gyorsan tudunk keresni, hiszen az oldalakon
működő gyorskeresők pillanatok alatt megszűrik a teljes adatbázist, és
legyűjtik a számunkra fontos tulajdonságokkal rendelkező összes autót.
A
keresési szempontokat nem érdemes első körben nagyon leszűkíteni, mert
ekkor fennáll annak a veszélye, hogy bizonyos, számunkra érdekes autók
kimaradnak a szűrésből.
További
előnyt jelent, hogy ezeken az oldalakon az adatbázisok mellett az autókról
teszteket, leírásokat, a fórumokon privát véleményeket is találhatunk,
amik segítséget adhatnak a teljesebb kép kialakításához. A kapcsolódó
cikkgyűjtemény ugyan gyorsan és könnyen lekereshető, de az általa nyújtott
kép sajnos korán sem átfogó, hiszen sok autóról nem készült még ilyen
anyag. A megjelent anyagok elfogulatlansága a legtöbb esetben itt is kérdőjeles.
Sajnos
a magyar autós szakújságírásban két nagyon rossz tendencia is fellelhető,
ami mind a nyomtatott, mind az elektronikus sajtóban utolérhető:
·
Az egyik, hogy az újságírók jelentős része
cikkeiben szinte vágatlanul, mondhatni szolgaian idézik az autók erősen
marketing ízű prospektusainak néhol már ömlengésbe áteső szuperlatívuszait,
ami a legtöbb esetben nem ad lehetőséget, még a viszonylagosan objektív
kép kialakításához sem.
·
A másik, hogy a cikkek nyelvezete a divatos
autós szakújságírós szlengektől és fordulatoktól sokszor annyira érthetetlen,
hogy még egy szakember számára is nehezen értelmezhető, pedig ezeknek
a cikkeknek az elsődleges szerepe a laikusok tájékoztatása.
További
lehetőség az információgyűjtésre a generál importőrök
és a márkakereskedők honlapjának
böngészése.
A
generál importőrök honlapján minden esetben csak az általa forgalmazott
autókról kaphatunk információt, viszont ezekről minden részletre kiterjedő,
bőséges mennyiségű adathalmazt találunk.
Ezek
az oldalak ma már általában tartalmaznak egy ún. autókonfigurátort is,
ami lépésről-lépésre végigvezeti a felhasználót az adott típus minden
tulajdonságán. Szépen kivitelezett vizuális élménnyel támogatva választhatunk
karosszériát, motort, színt, felszereltséget, melynek végeredményeként
megkapjuk az általunk kiválasztott és specifikált autó, az „AUTÓNK” listaáras
vásárlási ajánlatát.
Vannak
oldalak, ahol az így kalkulált árra azonnal számolhatunk finanszírozást,
valamint lekérhetjük az autó biztosítási összegeit is.
Előnye
ennek a módszernek a szalonról szalonra történő járkálással szemben, hogy
·
az értékesítő által kifejtett ráhatás nélkül,
nyugodt körülmények között gondolhatjuk át a számunkra fontos szempontokat,
·
többféle variációt kipróbálhatunk, anélkül,
hogy attól kellene tartani, hogy az értékesítő ránk un.
·
anélkül juthatunk el az általunk specifikált
autó listaáras ajánlatáig, hogy akár egy lépést is kellene tennünk.
Egyértelmű
hátránya viszont ennek a módszernek, hogy
·
nem kaphatunk szakértő segítséget a szalonban
dolgozó értékesítőtől.
·
nem lehetünk 100%-ig biztosak abban, hogy az
adatok tényleg napra készek.
·
nem tudunk alkudozni, és nem kapunk az azonnal
elérhető készletre, vagy szállítási határidőre vonatkozó információt.
A
konfigurátorral általunk összerakott autóra azonban a legtöbb esetben
azonnal kérhetünk „testreszabott” szállítási ajánlatot is az általunk
kiválasztott márkakereskedőtől, amire vagy kapunk választ, vagy nem. Ha
ajánlatot közvetlenül nem is tudunk minden esetben kérni, de az adott
márka kereskedőinek listáját és elérhetőségük adatait minden esetben megtaláljuk.
Fontos
még, hogy ezeken az oldalakon az autók használati értékére vonatkozó,
nem tényszerű leírások a vásárlás szempontjából szinte semmit nem érnek,
mert ezek elsődleges célja az autó felmagasztalása, és nem a tényszerű
tájékoztatás. A legnagyobb jóindulattal is túlzónak és marketing ízűnek
kell titulálni ezeket az anyagokat, amelyből csak nagyon erős szűrőn keresztül
nézve lehet hasznosítható információkat nyerni.
Ezek
szerint a leírások szerint minden autó: „a jövő évezred technológiáját
alkalmazó csoda, mely minden ízében a modern ember elvárásainak, sőt álmainak
formai és tartalmi megvalósulása. Mindent elsöprő dinamikája mellett termeli
az üzemanyagot, és annyira környezetbarát, hogy a kiirtott esőerdők helyett
ez termeli földünk oxigén készletének jelentős részét. Utasainak biztonsága
még egy atomtámadás esetén is teljesen garantált, kényelme és szolgáltatásai
pedig a királyi paloták fényűzését is elhomályosítja, nem beszélve a benne
ülők, többi, szájtáti által istenné magasztosított társadalmi megítéléséről.
Tulajdonképpen Te, kedves vásárló, ha van némi sütnivalód, sokkal többet
nyersz az autó megvásárlásával, mint azzal, ha iszol az élet vízéből”
Hát egyszerűen csak ennyi.
A
márkakereskedők honlapjai nagyon sokfélék. Általánosan
elmondható azonban, hogy azoknál a kereskedéseknél, ahol egyáltalán van
honlap, a legtöbb helyen minőségében és szolgáltatásaiban is „csökkentett
üzemmódra” vannak beállítva, így az alaptájékozódás mellett szinte semmire
sem használhatók.
A
másik nagy kategória, aki már látja az Internet kínálta lehetőségeket.
Ezek kivitelében és minőségében is vetekednek a generál importőr oldalaival,
általában náluk is üzemel konfigurátor, vagy valami, ami segíti a saját
autó összerakását, lehet e-mailben ajánlatot kérni, némely esetben megtalálhatók
itt az azonnal elérhető saját készlet listák, saját akciók, árlisták,
és egyéb szolgáltatások is.
Feltétlen
hátrány, hogy itt csak az adott kereskedés által kínált termékek és szolgáltatások
érhetők el, ami nem ad lehetőséget összehasonlításra.
A
döntés előkészítő információgyűjtés hagyományos módja, hogy egy szép napos
szombat du. kézen fogjuk életünk párját, vagy „szakértőnek vélt” barátunkat,
ismerősünket és nyakunkba vesszük a várost, végigjárjuk a közeli márkakereskedőket
prospektusgyűjtés és vizuális élményszerzés céljából. Ez így teljesen
rendben is van, de néhány dologra érdemes odafigyelni:
·
Érdemes összeszedni előre, hogy hova akarok
elmenni, milyen típusokat akarok megnézni.
·
Egyszerre nem érdemes 2-4 kereskedésnél többet
végignézni, mert annyi információt zúdítunk magunkra, ami már túlságosan
tömény tud lenni.
·
Ne döntsünk azonnal!!! Ha szándékunk valóban
komoly, akkor azt a kereskedők általában megérzik, és azonnali, súlyos
agymosásban részesítenek, aminek hatására komoly meggondolatlanságot tudunk
elkövetni. Javaslom tehát, hogy az első körben ne legyen nálunk egy fillér
se, nehogy egy óvatlan pillanatban a türelmetlenség, vagy más múló érzések
hatására foglalót tegyünk egy olyan autóra, amiről már az ajtón kimenve
tudjuk, hogy hiba volt. Higgyenek nekem, sok ilyet láttam, és mondhatom,
mindenkivel előfordulhat!
·
Koncentráljunk az információgyűjtésre, ezért
- írjuk össze a számunkra fontos szempontok tisztázását elősegítő kérdéseket
(lsd. igény felmérés)
- ezeket tegyük fel a kereskedőnek és hallgassuk figyelmesen a válaszait
- ne hagyjunk egy kérdést se elbliccelni, kérdezzünk addig, ameddig
nem értjük pontosan a választ
- gyűjtsünk be minden prospektust és árlistát
- tájékozódjunk az aktuális akciókról, kedvezményekről.
- nézzük meg kívül belül a kiszemelt autókat, üljünk bele és tekergessük
a kapcsolókat, állítsuk be az ülést, nyomjuk ki a kuplungot stb., ezért
vannak a szalonba az autók.
- Ha lehet „kóstoljuk meg a pudingot”, azaz menjünk el tesztvezetésre.
Ha azonnal nincs rá mód, akkor mindenképpen iratkozzunk fel rá.
Ennek
a hagyományos módszernek feltétlen előnye, hogy aktuális és pontos információkat
kaphatunk, közvetlen élményeket szerezhetünk már itt az autóról, és igénybe
vehetjük az értékesítők szakértelmét is. Hátránya, hogy rendkívül időigényes,
és az értékesítőktől kapott információk általában a kereskedelmi érdekek
miatt erősen „irányítottak”.
Figyelem!!! Minden kereskedő a saját
portékáját szeretné eladni, ezért mindig az a legmegfelelőbb és legjobb
választás számunkra, legalábbis Ő szerinte, amely márka szalonjában éppen
vagyunk, és amely autót éppen nézegetünk. A márkakereskedőknek nem érdekük,
hogy pontosan felmérjék az igényeinket, és pontosan tájékoztassanak, nekik
az az érdekük, hogy eladják az autót, ami a szalonjukban áll. Nekik ebből
van pénzük.
Vannak
agresszívebb és vannak puhább módszerekkel dolgozó kereskedők, és nagyon
kevés olyan van, aki valóban segít jól választani még akkor is, ha ez
esetleg neki üzleti szempontból az adott pillanatban kedvezőtlen is. Övék
minden tiszteletem!
Ha
begyűjtöttük az anyagokat, akkor hasonlítsuk össze a kínálatot, nézzük
meg az alapfelszereltségeket, az extrák egyedi és csomag árait, kedvezményeket,
aktuális akciókat, árlistákat
Amikor
úgy érezzük, hogy minden szükséges információt begyűjtöttünk, akkor üljünk
le az anyagokkal és azzal az igénylistával, amit az első körben összeállítottunk.
Az igénylista alapján vegyük sorra azokat az autókat, amiről anyagot gyűjtöttünk,
nézzük végig, hogy miben teljesíti és miben nem az elvárásainkat, ill.
milyen pluszt kínál, amire mi nem gondoltunk az igényeink összeállításánál.
Amikor az összes autót végignéztük, látni fogjuk, hogy melyik autó felel
meg legjobban a megfogalmazott igényeinknek. Azt javaslom, hogy a továbbiakban
az így kialakult sorrendnek legfeljebb az első 2-3 autóját vizsgáljuk
tovább. Törekedjünk arra, hogy szűkítsük a kört, és minél előbb zárjuk
ki a gyengébb alternatívákat, mert így hamarabb tudunk döntést hozni.
Érdemes
ilyenkor górcső alá venni az autó alapfelszereltségét, a kiválasztott
extrákkal kialakult listaárat, akár csomagban van, akár egyenként tesszük
az autóba, a beígért kedvezményeket, az aktuális akciókat, technikai paramétereket
(méretek, teljesítmény, fogyasztás stb.) fenntartási költségeket (fogyasztás,
szervizköltségek, biztosítási és havi díjak, adók), garancia feltételeket
és assistance szolgáltatásokat.
Ha
ezek után még mindig nem tudunk egyértelműen dönteni, akkor mindenképpen
ki kell próbálni az összes versenyben maradt autót, hiszen a vezetési
élmény nagyon fontos a döntés szempontjából, és ehhez tényleg nem kell
semmilyen szaktudás.
Hívjuk
fel a márkakereskedést és beszéljünk meg egy időpontot a tesztvezetésre,
egyeztessük, hogy pontosan melyik modellt melyik motorral szeretnénk kipróbálni.
Mivel
több autó közül szeretnénk választani ezért érdemes a tesztvezetéseket
egy napon belül közvetlen egymás után lebonyolítani, hogy friss élmények
alapján tudjuk összehasonlítani az autókat.
A
tesztvezetés során egyetlen dologra kell figyelni: hogy érezzük magunkat
az autóban? Fontos, hogy kényelmes legyen, minden kézre álljon, úgy menjen,
ahogyan az nekünk szimpatikus stb.
Érdemes
tesztvezetés előtt újra átgondolni, hogy korábbi autóinkban mi tetszett
és mi nem, hogy ezekre a szempontokra külön figyelmet tudjunk fordítani.
Amit egy korábbi autóban nem szerettünk, azt valószínűleg egy másikban
sem szívesen tapasztalnánk, és fordítva.
Saját
érzéseinkre figyeljünk ilyenkor és próbáljuk meg kizárni a kereskedő agymosásra
irányuló törekvéseit. Nyugodtan megkérhetjük, hogy maradjon csendben.
A
tesztvezetést követően mindig kialakul egy sorrend. Vegyük az Nr.1-t,
és kezdjük el az áralkut.
Az
autóra általában több-kevesebb árengedményt el tudunk érni.
A
kereskedők, árkategóriától függően max. 2-5% kedvezményt adnak az új autók
árából. Ez teljesen normálisnak mondható, hiszen az átlagos új autó árrések
5-12% között mozognak. Aki ennél rendszeresen többet ad, az saját létét
veszélyezteti, vagy máshol vastagon becsapja ügyfeleit.
Az
átlagostól normál esetben a kereskedők csak nagyon indokolt esetben térnek
el:
·
Készleten ragadt egy autó.
·
Vissza kell hódítani ügyfeleket, vagy új ügyfélkört
kell építeni.
·
Mennyiséget kell produkálni.
·
Új típus van a láthatáron és a régit ki kell
szórni. Stb. A
szokásosnál jóval alacsonyabb a kedvezmény szint, ha
·
új modellről van szó
·
nincs elegendő autó az országban
·
ha nagyon közkedvelt modellről van szó
·
ha az ügyfélen látszik, hogy beleszeretett
az autóba és mindenáron meg fogja venni Jellemző
módszer a kereskedők részéről, hogy a kedvezményt nem árengedményben,
hanem további extrák, főként utólagos beépítésű extrák formájában adják,
aminek árrése jóval nagyobb, mint az autóé, vagy a gyári extráké. Ez a
megoldás nekünk sem rossz, hiszen így számszerűen magasabb kedvezményt
is el tudunk érni. Ezek esetében azonban érdemes résen lenni, mert „a
duplájának a fele” nem nagy nyereség számunkra.
Általános
gyakorlat, hogy két kedvezményt nem lehet összevonni, vagy akciós autóra
további kedvezményt nem adnak. Az akciók nagy része a márkakereskedő árrésének
terhére működik, ezért ott már további kedvezmény valóban irreális lenne.
Ennek
ellenére, vagy éppen ezért mindig van olyan kereskedő, aki rendszeresen
ráígér a másik kereskedő ajánlatára. Ezektől a kereskedésektől azonban
óva intek mindenkit, ugyanis egy dolog biztos: Mindenki a haszonért dolgozik,
és ráfizetésből nem lehet márkakereskedést működtetni. Ha ezt alapszabályként
elfogadjuk, akkor magunk is azonnal rájövünk, hogy valakinek, valahol
ki kell fizetni az extra kedvezményeket. Általában ez úgy működik, hogy
amit az egyik kezükkel odaadnak, azt a másik kezükkel el is veszik: kifizettetik
az extrák áraiban, a forgalomba helyezés költségeiben, a finanszírozásban,
a biztosításban, kifizettetik a szervizben és az alkatrészben. Itt mind
annak az árát fizetjük, csak nem látjuk.
Ha
megalkudtunk a vételárra, akkor jöhet a finanszírozás. Itt még egy pillanatra
érdemes visszatérni az áralkura. Ma már nem fűződik különösebb érdeke
a kereskedőnek ahhoz, hogy valaki kp-ben kicsengesse a teljes vételárat,
sőt, ezért ezzel nem nagyon érdemes érvelni az áralku során.
Ma
már rendkívül egyszerű hitelre autót venni, kevés az adminisztráció és
gyors az ügyintézés, hiszen fedezetként mindig ott van az autó.
·
Érdemes nagyobb finanszírozó céggekkel finanszíroztatni,
akik ma már szinte kivétel nélkül valamely nagy bank leányaként üzemelnek,
mert itt lehet a legolcsóbb hiteleket kapni. Igaz ugyan, hogy az egyedi,
az általános szabályokkal valamilyen szinten ütköző ügyeket talán egyszerűbb
átvinni egy kisebb, rugalmasabb finanszírozón, viszont ennek mindig megvan
az ára.
·
A választható saját erő a finanszírozási
formától és a futamidőtől függően általában 20-80 % között mozog.
·
Az engedélyezés folyamata, min. 30% saját
rész befizetése esetén, ma már rendkívül egyszerű, hiszen itt magánszemély
esetén elegendő a személyazonosságot igazoló okmányok, és egy közüzemi
számla bemutatása, és cég esetében is csak a cég létét ill. jogszerűségét
kell igazolni.
·
Igazi hitelképességi vizsgálatot csak abban
az esetben végeznek a finanszírozók, ha a hitelösszeg magasabb, mint 2,5
mFt, vagy az önrész alacsonyabb, mint 30%.
·
A futamidő 12-72 hónap között változik.
·
A kamatok tekintetében a nagy finanszírozó
cégek ajánlatai között max. 1-3% különbség felfedezhető fel, a kisebb
cégek ajánlatai ennél drágábbak is lehetnek.
·
Kezelési költség vagy szerződéskötési díj
ma már nem divat, az esetek döntő többségében ez már csak az egyéb módon
adott kedvezmények visszaszerzésének egyik eszköze.
·
Ma már elterjedt, hogy a Forint alapú finanszírozás
mellett Deviza alapú finanszírozás is választható, ami a havidíjak tekintetében
induláskor mindenképpen kedvezőbb. Ezt az előnyt azonban egy hosszabb
futamidő alatt egy kedvezőtlen deviza/forint árfolyamváltozás a visszájára
is fordíthatja, vagy legalábbis leronthatja. A 24-36 hónapnál hosszabb
futamidő esetén tehát a forint alapú finanszírozás mindenképpen kiszámíthatóbb
és kockázatmentesebb.
·
Figyelem!!! Bonyolultabb esetben érdemes
az adásvételi szerződés megkötése előtt előzetes hitelelbírálást kérni,
nehogy később kényszerhelyzetbe kerüljünk. Megkötött adásvételi szerződés
esetén ugyanis kötelesek vagyunk megvenni az autót még akkor is, ha a
finanszírozó nem ad hitelt a vásárláshoz, vagy nem olyan feltételekkel
ad.
·
Ha tudjuk, hogy mennyi ideig lesz szükségünk
az autóra, akkor nem érdemes a szükségesnél sokkal hosszabb futamidőt
választani, mert a futamidő vége előtti szerződés lezárás komoly anyagi
veszteséget jelenthet. Ennek oka, hogy a kamatokat nagy részét már a futamidő
első felében kifizetjük, így egy korai lezárás esetén ezeket már nem tudjuk
megúszni, vagy visszakapni.
·
Ha cégként kívánjuk az autót finanszíroztatni,
előtte mindenképpen beszéljünk egy finanszírozási szakemberrel és a könyvelőnkkel,
így sok kellemetlenséget és felesleges költséget takaríthatunk meg cégünk
számára.
A
márkakereskedőnél kapott ajánlatot érdemes összehasonlítani máshol kapott
ajánlatokkal is, sok esetben ugyanis itt kell megfizetni a korábban kialkudott
kedvezmények egy részét.
Figyelem!!! A kamatmentes konstrukció
a legritkább esetben kamatmentes, ez a legtöbb esetben csak reklámfogás!!!
A kamatokat, ha adott esetben ezt nem is így nevezik, mindig ki kell fizetni.
Ha nem vagyunk résen, akkor könnyen előfordulhat, hogy az olcsónak tűnő
ajánlat lesz a végén igazán drága.
Hasonló
a helyzet akkor is, amikor azt ígérik, hogy a casco biztosítás nem feltétele
a finanszírozásnak. A kockázatot valakinek mindig vállalni kell. Ilyenkor
általában a finanszírozó cég köt cascót az autóra, és ennek díját beépíti
a finanszírozásba. Az ügyfél szempontjából ez azonban mégsem olyan kedvezőtlen,
mert a finanszírozó cég sokkal kedvezőbb biztosítást tud kötni az autóra,
mint az ügyfél. Tudni kell még, hogy a finanszírozó által megkötött casco
biztosítás nem nyújt minden kárra fedezetet, továbbá az ügyfélnek minden
esetben alá kell írni egy nyilatkozatot, amelyben tudomásul veszi, hogy
a keletkezett kár összege rajta behajtható.
Figyelem!!! Csak ugyanazon kondíciókkal
(vételár, kezdő befizetés, futamidő, finanszírozási forma, deviza vagy
forint alap) elkészített ajánlatoknál lehet összehasonlítani a havidíjat.
Minden más esetben az úgynevezett Teljes Hiteldíj Mutató (THM) az egyetlen
olyan egységes mutatószám, amellyel össze lehet hasonlítani két finanszírozást
abból a szempontból, hogy melyik a drágább. A THM mértékét minden finanszírozási
ajánlat esetén meg kell adni.
Egyszerű,
és jó megoldás, ha az egyes ajánlatokat úgy hasonlítjuk össze, hogy:
Havidíj
x futamidő (hónapokban) + saját rész + maradványérték.
Így pontosan azt kapjuk meg, hogy a teljes futamidő alatt összesen mennyibe
kerül nekünk az autó.
A
márkakereskedések általában a teljes ügyintézést a helyszínen le tudják
bonyolítani, nekünk sehova nem kell mennünk.
A
finanszírozási szerződés megkötésének és finanszírozó általi jóváhagyásának
időszükséglete egyszerűbb esetben 1-2 óra, bonyolultabb esetben 2-3 nap.
Ha valakinek a hitelképességét is vizsgálni kell, akkor az ügy akár 1-2
hétbe is beletelik. Ennek oka általában az, hogy az ügyfél nehezen tudja
a megfelelő papírokat beszerezni a banktól vagy a könyvelőtől.
Ha
már tisztáztuk az autó összes paraméterét, és kiválasztottuk a vásárlás
módját is, akkor hasonlítsuk össze az egyes biztosítótársaságok ajánlatait
is. Némely esetben nagyságrendi eltérések mutatkoznak, ami nagyban drágíthatja
az autó fenntartását.
A
biztosítások összehasonlítására érdemes felkérni egy biztosítási brókert,
mert ő, ellentétben a kereskedők többségével, ki tudja választani a számunkra
optimális biztosítást.
Ha
nem megoldható a brókeri tanácsadás, akkor meg kell kérni a kereskedőt,
hogy hasonlítsa ő össze a biztosítótársaságok ajánlatait, mert ez is több
a semminél.
Sok
esetben a finanszírozó kiköti a saját brókercég közreműködését a biztosítás
megkötésében, de ettől még általában lehet választani a különböző biztosítótársaságok
ajánlatai között.
Ha
tisztáztunk minden részletet, akkor rögzítsük ezeket adásvételi szerződésben,
hiszen az autó leszállítása némely esetben több hónap is lehet, és ez
alatt sok dolog a feledés homályába veszhet. Ha a márkakereskedő által
rendszeresített szerződés nem tér ki a részletekre, akkor ezeket érdemes
egy szerződési mellékletben rögzíteni.
·
Az autó pontos típusa
·
Az motor adatai: hengerűrtartalom, teljesítmény,
üzemmód
·
Az autó színe
·
Az autó alapfelszereltsége
·
Választott extrafelszereltség (gyári és utólagos
beépítésű)
·
Kedvezmények mértéke és formája
·
Fizetendő vételár összesen
·
Árgaranciára vonatkozó kitételek
·
Fizetési mód
·
Finanszírozási konstrukció részletei (finanszírozási
forma, kezdő részlet, futamidő, kezelési költség, havi díj, maradványérték)
(ha a finanszírozási szerződés már megszületett, akkor ez felesleges)
·
Biztosítási konstrukció részletei (Casco: Bizt.
Társaság, Önrész %-ban és Ft-ban, fizetés gyakorisága, fizetési mód, időszaki
díj, Kfb. ua)
·
Foglaló összege
·
Szállítási határidő vagy átvétel napja
·
Járulékos költségek (forgalomba helyezés költségei)
Az
adásvételi szerződés aláírásakor kerül sor általában a foglaló kifizetésére,
ami általános gyakorlatként a vételár 10%-a.
·
Ha a kiválasztott autó az országban van
akkor
a szállítási határidő általában 1-4 hét, ezért az adásvételi szerződés
megkötését és a foglaló kifizetését követően azonnal átutalhatjuk vagy
készpénzben kifizethetjük a vételár hátralékot a kereskedőnek.
A
kereskedő az autót csak a vételár teljes kiegyenlítése után helyezi forgalomba.
·
Ha nincs az országban megfelelő autó,
akkor
a szállítási határidő 4-12 hét. Ekkor megkötjük az adásvételi szerződést,
ebben rögzítjük a szállítási határidőt, befizetjük a foglalót és az autó
megérkezéséig várunk.
Az
autó beérkezéséről normál esetben a kereskedő tájékoztat, de a kijelölt
időpont tájékán érdemes nekünk is rákérdezni az ügyek állására, mert néha
megfeledkeznek egy-egy autóról, és ha ez pont a mienk, akkor az számunkra
nagyon kellemetlen.
Amikor
az autó beérkezik, akkor kell a vételár hátralékot kifizetnünk a kereskedőnek,
és innentől fogva a folyamat ua., mint az előbb.
·
Ha a kiválasztott autó az országban van
akkor
a szállítási határidő általában 1-4 hét, ezért az adásvételi szerződés
megkötését és a foglaló kifizetését követően azonnal megköthetjük a finanszírozási
szerződést.
A
szerződés aláírásakor kell általában a kereskedőnél befizetni a finanszírozás
kezdő részletét. A vételár többi részét a finanszírozó fizeti ki a kereskedőnek.
Ha
a vételár beérkezik akkor a folyamat ua., mint a kp-es vásárlás esetén.
·
Ha nincs az országban megfelelő autó,
akkor
a szállítási határidő 4-12 hét. Az adásvételi szerződés megkötését és
a foglaló kifizetését követően itt is végeztessük el a hitelminősítést.
Ez azt jelenti, hogy hitelszerződést még nem tudunk kötni, hiszen az autó
beérkezéséig még változhat az autó ára, de a hozzávetőleges kalkuláció
alapján a hitelképességi jóváhagyást a beadott papírok alapján már megkaphatjuk
a finanszírozótól.
Ilyenkor
a finanszírozás kezdő részlete és foglaló közti különbözetet kell a kereskedőhöz
eljuttatni az autó beérkezését követően..
Onnantól,
hogy az autó beérkezett és mi kifizettük a kezdő részlet fennmaradó részét
a kereskedőnek, a folyamat ua. mint az előbb.
Amikor
az autó beérkezik a kereskedőhöz és mi kifizettük a vételárat, vagy a
finanszírozás kezdő részletét, akkor a kereskedő forgalomba helyezi az
autót.
·
A forgalombahelyezés költségei
·
Forg. Hely-i illeték (csekken kell befizetni): 10Ft/cm3
·
Illetékbélyeg (törzskönyv): 8.000 Ft
·
Rendszámtábla: 3.250 Ft
·
Matrica: 350 Ft Az
átírás törvényileg előírt költségein felül a kereskedők általában felszámolnak
még egy kb. 5.000-25.000 Ft közötti költséget átadásra való felkészítés
vagy 0 revízió címén.
Figyelem!!!
A kötelező tartozékok (elakadás jelző háromszög, elsősegély csomag, izzókészlet)
nem része az autó alapfelszereltségének, ezt általában külön meg kell
vásárolni, vagy már eleve beleszámolják az átadás költségeibe, lsd. az
előző pontban.
Készpénzes
vásárlás esetén az autó a mi nevünkre lesz forgalomba helyezve, ami azt
jelenti, hogy a forgalmi engedélyben a mi nevünk szerepel majd a tulajdonos
alatt, továbbá kézhez kapjuk a Törzskönyvet is.
A
magánszemélyeknek nyújtott hitel és a cégeknek nyújtott hitel vagy pénzügyi
lízing esetén tulajdonosként ugyan a hitel felvevőt jegyzik be a forgalmiba
tulajdonosként, viszont a törzskönyvet a finanszírozó magánál tartja a
tartozás kiegyenlítéséig. A törzskönyv nélkül ugyanis nem értékesíthető
az autó.
Cégeknek
nyújtott tartós bérlet vagy operatív lízing esetén tulajdonosnak a finanszírozó
cég kerül a forgalmiba, a finanszírozott cég pedig üzembentartóként szerepel
majd. A törzskönyv itt a finanszírozónál marad.
Az
átvétel az egész vásárlás fénypontja, hiszen ekkor végre beleülhetünk
az áhított autóba.
Az
átvételre legtöbbször a forgalombahelyezés napján vagy az azt követő 1-2
napon belül kerül sor. A kereskedő által ígért átadás dátumához adjunk
még 2 napot, és akkor nem ér bennünket csalódás.
Ekkorra
már általában mindent anyagi kérdés rendeztünk, legfeljebb az átadási
költségeket és esetleg a biztosítási díjakat kell a helyszínen kifizetnünk,
ha az nem halasztott fizetéssel lett megkötve.
Ahhoz,
hogy ez a végső aktus ne rontsa el örömünket, érdemes néhány dologra odafigyelni:
Átvételkor
minden dokumentumot ellenőrizzünk, különös tekintettel a forgalmi engedélyben
foglalt adatokra. Fontos, hogy a biztosítási és a finanszírozási papírok
és az autóhoz tartozó egyéb papírok (átadás-átvételi jegyzőkönyv, szervizkönyv,
kódkártyák stb.) is rendben legyen.
Nézzük
át alaposan az autót: esetleges karcolások, sérülések, kötelező tartozékok,
pótkerék, emelő, szerszámkészlet (ha van), gravírozás megléte.
Ezután
ismerkedjünk meg az autóval alaposan: kapcsoljuk be az elektromos berendezéseket,
állítsuk be az üléseket, próbáljuk ki a riasztót, a központi zárat, különös
tekintettel az utólagosan beépített extrákra, és ha valami nem világos,
kérjünk segítséget a kereskedőtől (átadáskor általában mindent elmagyaráznak)
Vessük
össze ilyenkor a forgalmiba bejegyzett alváz-, motorszámot az autóban
található adatokkal. Ha nem stimmel, akkor semmiképpen ne vigyük el az
autót, mert ennek kijavítása számunkra sokkal bonyolultabb ügy, mint a
kereskedőnek.
Ha
van rá mód, akkor kérjük meg a kereskedőt, hogy az átadás részeként az
ő kíséretében menjünk legalább néhány száz méter az új autóval, mert ilyenkor
még van mód kérdezni és az is kiderülhet, hogy nincs minden rendben az
autóval. Érdemes ilyenkor a benzinkútra menni, mert a gyár által beletöltött
néhány liter ilyenkor már nem több néhány deciliternél, amivel pedig nem
jutunk messzire.
Ha
mindez sikerült, akkor biztosak lehetünk benne, hogy új autónk használata
örömet fog okozni nekünk. Kellemes autózást!
|