. . : :  M A G I C A R I M P E X   : : . . . . : :  Használtautók megbízható forrásból !   : : . . . . : :  Készpénzes autófelvásárlás   : : . . . . : :  Hitel ügyintézés   : : . . . . : :  Használtautó beszámítás   : : . .

Kínálatunkból

Facebook

Frissítés: 2020.08.30 12:00


Új autó vásárlás folyamata

Forrás: totalcar.hu

Ha úgy dönt, hogy vállalja az autóvásárlás hagyományos módjának minden nyűgét ill. kockázatát, és egyedül vág neki a használtautó kereskedők és a használtautó piac világának, akkor indulás előtt érdemes átolvasnia az alábbi "ITINERT", amelyben összegyűjtöttük az üggyel kapcsolatos legfontosabb teendőket és információkat, amelyek segíthetnek Önnek a megfelelő autó kiválasztásában és beszerzésében.

Milyen autót vegyek?
• Mit akarok venni?
• Mire akarom használni? - Milyen célokat kell, hogy kiszolgáljon az autó?
• Milyen egyéb szempontoknak kell megfelelnie?
• Mit tudok megfizetni?


Miből választhatok? - Az információk begyűjtése
• Nyomtatott sajtó
• Internet
• Márkakereskedők kínálata

Hogyan válasszam ki a megfelelőt?

• Tesztvezetés

Mit tegyek az áralku során?


Finanszírozás:
• Általános szabályként elmondható, hogy


Biztosítás:

Adásvételi szerződés:

Átadás előkészítése:
• Készpénzes vásárlás esetén
• Finanszírozással történő vásárlás esetén
• Forgalomba helyezés:


Átvétel


Milyen autót vegyek?

Az első és legfontosabb lépés az igények és lehetőségek pontos felmérése, annak tisztázása, hogy mit akarok venni, mire fogom használni, és mit tudok megfizetni?

Az alábbiakban összeírtuk ezekhez a legfontosabb szempontokhoz tartozó kérdéseket, amelyek megválaszolásával tisztábban láthatunk saját igényeink és lehetőségeink tekintetében.


Mit akarok venni?

·        Milyen autó tetszik, vagy milyen autók tetszenek nekem?
·        Mit vennék most, ha azonnal kellene dönteni?
·        Miért ezt, vagy ezeket venném? Milyen szempontokat tudok kiemelni?
·        Van-e kedvenc gyártóm vagy típusom? Miért?
·        Van-e olyan gyártó, akitől soha nem vennék? Miért?
·        Milyen autóim voltak, vagy milyen autókat használtam?

§         Mit szerettem bennük? – ezeket ezután is fogom szeretni
§         Mit nem szerettem bennük? – ezeket ezután sem fogom szeretni
·        Milyen szempontokat veszek figyelembe az autó kiválasztásánál, és melyik mennyire fontos?
§         Teljesítmény, dinamizmus
§         Költségek: fogyasztás, szerviz, biztosítás, és adók
§         Design: külső forma, belső kialakítás
§         Kényelem: utastér nagysága, kényelme, vezetési ergonómia, csomagtartó mérete, futómű kényelme, kényelmi extrák.
§         Forgalmi biztonság: manőverező képesség, fékek, világítás, kilátás
§         Balesetvédelmi biztonság: ABS, légzsákok, ütközés elleni védelem , stb.
§         Lopás elleni biztonság
§         Megbízhatóság, szervizigényesség
§         Praktikum, többcélú felhasználhatóság
§         Presztízs
§         Ár-érték arány
§         Értékállóság


Mire akarom használni? - Milyen célokat kell, hogy kiszolgáljon az autó?

·        Mire használom az autót, és az milyen követelményeket támaszt az autóval szemben?
·        Hányan utazunk benne általában?
·        Mennyi csomaggal utazom?
·        Hány km-t megyek vele egy évben?
·        Mennyi időt töltök az autóban?
·        Hol használom az autót? – városban, országúton, autópályán …
·        Milyen útviszonyok között használom? – földút, hegyen-völgyön, hóban-jégen …
·        Milyen a vezetési stílusom? Lassú, tempós, sportos …


Milyen egyéb szempontoknak kell megfelelnie?

·        Mennyire számít, hogy mások mit mondanak az autómról?
·        Mit hallottam róluk? – Ezek mennyire felelnek meg a valóságnak?
·        Mit kell tükröznie az autómnak? Mit akarok vele sugallni vagy láttatni magamról?
·        Milyen kényelmi extrákat akarok az autóba?
·        Hol parkolok az autóval?
·        Mennyire lopják?
·        Hányadik autó lesz a családban? - Ki fogja még vezetni?
·        Mennyi ideig akarom használni az autót?
·        Mekkora lesz az értékvesztése?


Mit tudok megfizetni?

Mennyi pénzem van a vásárlásra?

§         Mekkora összeg áll rendelkezésre egy összegben?
§         Tudok, vagy akarok-e ezen felül részletet vállalni?
§         Mekkora az az összeg, amit tudok vállalni? – biztosításon felül
§         Mennyi időre tudok előre kalkulálni?
§         Mennyi ideig szeretném használni az autót?
§         Magánemberként, vagy cégként akarom megvenni az autót?
§         Milyen finanszírozási formát ajánl a könyvelőm?

·        Mennyi pénzem van a fenntartásra?

§         Mekkora a fogyasztása? – Hány km-t megyek?
§         Mennyibe kerül a biztosítása?
§         Hány km-ként kell szervizbe vinni?
§         Mennyibe kerül egy időszaki felülvizsgálat?
§         Hány év gyári garancia van rá?
§         Milyenek az alkatrész árak?

A kérdések megválaszolását követően meg kell nézni, hogy a válaszok az autónak mely tulajdonságára vannak hatással, és ott mit határoznak meg.

Pl.: ha a kutyámat rendszeresen magammal viszem az autóban, nem feltétlenül a csomagtartó mérete számít, hanem sokkal inkább a csomagtartó kialakítása. Ebben az esetben pl. érdemes kombi autót venni, mert ott kényelmesen elfér az állat.

 Ennek a folyamatnak a végére összeáll egy olyan tulajdonság halmaz, amivel a leendő autónak mind rendelkeznie kellene. Ez persze ritkán teljesül, hiszen vannak olyan tulajdonságok, amelyek egyszerre nem tudnak, vagy nem úgy tudnak teljesülni.

Pl: szeretnék egy dinamikus, sportos autót, ami nagyon takarékos, vagy szeretnék egy nagy csomagterű városi kisautót stb.

A probléma megoldása, ha kiválasztjuk az egymással nehezen összeegyeztethető tulajdonságokat, és fontosság szerint sorba rendezzük őket, vagyis el kell dönteni, hogy melyik szempont mennyire fontos számunkra. A legfontosabb  szempontokat vesszük először figyelembe a választás során, ezeknek mindenképpen teljesülniük kell.

Az így kialakított szempontrendszer adja meg azt a szűrőt, aminek segítségével ki tudjuk választani a kínálatból a számunkra megfelelő alternatívákat.


Miből választhatok? - Az információk begyűjtése

A feltételrendszer összeállítását követően a következő fontos kérdés, hogy „Miből tudok választani?”. Ennek eldöntésére össze kell gyűjtenem a konkurensek kínálatáról szóló információkat.

A kínálat áttekintésének alapvetően három módja van.

·        A nyomtatott sajtóban található árlisták átböngészése
·        Az Interneten található újautó adatbázisok áttekintése
·        A márkakereskedők kínálatának áttekintése


Nyomtatott sajtó

Vásárlási célra felhasználható információkat általában kétféle sajtótermék tartalmaz:

·        Az egyik csoport az autós szakújságok, amelyek melléklete rendszeresen közli a forgalmazott modellek nagy részének listaárait, és néhány technikai paramétert (típus, ajtók száma. motor típus, térfogat, teljesítmény). A közölt adatok rendkívül szűkösek és már a megjelenés pillanatában elavultak, ezért legfeljebb egy előszűrésre használhatók. A választást segítheti, hogy a szakújságokban megjelenő összehasonlító tesztek megmutatják a versenytársak közötti különbségeket, ennek hatékonyságát azonban nagyban rontja, hogy a megfelelő cikk megtalálása - még az összes példány megléte esetén is - nagyon időigényes feladat, illetve a cikkek elfogulatlansága, objektivitása a legtöbbször erősen kérdőjeles.

·        A másik csoportot a különféle katalógusok, évkönyvek alkotják. Ezek jóval több technikai paramétert tartalmaznak, azonban aktualitásuk még inkább kérdőjeles, főként az árak tekintetében, ezért ezek inkább csak előszűrésre alkalmasak. Az itt megjelenő elemző írások a legtöbbször túlságosan általánosak, ezért ezek használati értéke szinte nulla.

Összefoglalva: a nyomtatott sajtó legfeljebb egy előzetes tájékozódást, összehasonlítást tesz lehetővé, ugyanis

·        a nyomdai átfutás időszükséglete miatt általában már a megjelenés pillanatában elavult információkat tartalmaznak.
·        A szűkös helykínálat miatt nagyon kevés információ jelenik meg az autókról.
·        A nyomtatási struktúra miatt nehézkes az adatok keresése, és összehasonlítása.


Internet

Ha van Internet hozzáférésünk, akkor érdemes a keresést először mindenképpen az Internet átböngészésével kezdeni, hiszen ma már viszonylag sok olyan oldal van, ahol újautó adatbázis található.

A legnagyobb újautó adatbázisok az autós szakújságok on-line változatához, ill. a nagyobb Internet portálok autós mellékletéhez kapcsolódva találhatók.

Ezek előnye, hogy itt az összes forgalmazott autóról egy helyen összegyűjtve kapunk információt, és az elérhető adatok mennyisége általában bőséges, de legalább kielégítő. Hátrányuk, hogy az adatok gyakran tévesek, vagy elavultak, illetve a konkurensek adatai, a rossz oldalkialakítás miatt, sokszor csak nagyon nehezen hasonlíthatók össze.

Ezeken az oldalakon nagyon egyszerűen és gyorsan tudunk keresni, hiszen az oldalakon működő gyorskeresők pillanatok alatt megszűrik a teljes adatbázist, és legyűjtik a számunkra fontos tulajdonságokkal rendelkező összes autót.

A keresési szempontokat nem érdemes első körben nagyon leszűkíteni, mert ekkor fennáll annak a veszélye, hogy bizonyos, számunkra érdekes autók kimaradnak a szűrésből.

További előnyt jelent, hogy ezeken az oldalakon az adatbázisok mellett az autókról teszteket, leírásokat, a fórumokon privát véleményeket is találhatunk, amik segítséget adhatnak a teljesebb kép kialakításához. A kapcsolódó cikkgyűjtemény ugyan gyorsan és könnyen lekereshető, de az általa nyújtott kép sajnos korán sem átfogó, hiszen sok autóról nem készült még ilyen anyag. A megjelent anyagok elfogulatlansága a legtöbb esetben itt is kérdőjeles.

Sajnos a magyar autós szakújságírásban két nagyon rossz tendencia is fellelhető, ami mind a nyomtatott, mind az elektronikus sajtóban utolérhető:

·        Az egyik, hogy az újságírók jelentős része cikkeiben szinte vágatlanul, mondhatni szolgaian idézik az autók erősen marketing ízű prospektusainak néhol már ömlengésbe áteső szuperlatívuszait, ami a legtöbb esetben nem ad lehetőséget, még a viszonylagosan objektív kép kialakításához sem.

·        A másik, hogy a cikkek nyelvezete a divatos autós szakújságírós szlengektől és fordulatoktól sokszor annyira érthetetlen, hogy még egy szakember számára is nehezen értelmezhető, pedig ezeknek a cikkeknek az elsődleges szerepe a laikusok tájékoztatása.

További lehetőség az információgyűjtésre a generál importőrök és a márkakereskedők honlapjának böngészése.

A generál importőrök honlapján minden esetben csak az általa forgalmazott autókról kaphatunk információt, viszont ezekről minden részletre kiterjedő, bőséges mennyiségű adathalmazt találunk.

Ezek az oldalak ma már általában tartalmaznak egy ún. autókonfigurátort is, ami lépésről-lépésre végigvezeti a felhasználót az adott típus minden tulajdonságán. Szépen kivitelezett vizuális élménnyel támogatva választhatunk karosszériát, motort, színt, felszereltséget, melynek végeredményeként megkapjuk az általunk kiválasztott és specifikált autó, az „AUTÓNK” listaáras vásárlási ajánlatát.

Vannak oldalak, ahol az így kalkulált árra azonnal számolhatunk finanszírozást, valamint lekérhetjük az autó biztosítási összegeit is.

Előnye ennek a módszernek a szalonról szalonra történő járkálással szemben, hogy

·        az értékesítő által kifejtett ráhatás nélkül, nyugodt körülmények között gondolhatjuk át a számunkra fontos szempontokat,
·        többféle variációt kipróbálhatunk, anélkül, hogy attól kellene tartani, hogy az értékesítő ránk un.
·        anélkül juthatunk el az általunk specifikált autó listaáras ajánlatáig, hogy akár egy lépést is kellene tennünk.

Egyértelmű hátránya viszont ennek a módszernek, hogy

·        nem kaphatunk szakértő segítséget a szalonban dolgozó értékesítőtől.
·        nem lehetünk 100%-ig biztosak abban, hogy az adatok tényleg napra készek.
·        nem tudunk alkudozni, és nem kapunk az azonnal elérhető készletre, vagy szállítási határidőre vonatkozó információt.

A konfigurátorral általunk összerakott autóra azonban a legtöbb esetben azonnal kérhetünk „testreszabott” szállítási ajánlatot is az általunk kiválasztott márkakereskedőtől, amire vagy kapunk választ, vagy nem. Ha ajánlatot közvetlenül nem is tudunk minden esetben kérni, de az adott márka kereskedőinek listáját és elérhetőségük adatait minden esetben megtaláljuk.

Fontos még, hogy ezeken az oldalakon az autók használati értékére vonatkozó, nem tényszerű leírások a vásárlás szempontjából szinte semmit nem érnek, mert ezek elsődleges célja az autó felmagasztalása, és nem a tényszerű tájékoztatás. A legnagyobb jóindulattal is túlzónak és marketing ízűnek kell titulálni ezeket az anyagokat, amelyből csak nagyon erős szűrőn keresztül nézve lehet hasznosítható információkat nyerni.

Ezek szerint a leírások szerint minden autó: „a jövő évezred technológiáját alkalmazó csoda, mely minden ízében a modern ember elvárásainak, sőt álmainak formai és tartalmi megvalósulása. Mindent elsöprő dinamikája mellett termeli az üzemanyagot, és annyira környezetbarát, hogy a kiirtott esőerdők helyett ez termeli földünk oxigén készletének jelentős részét. Utasainak biztonsága még egy atomtámadás esetén is teljesen garantált, kényelme és szolgáltatásai pedig a királyi paloták fényűzését is elhomályosítja, nem beszélve a benne ülők, többi, szájtáti által istenné magasztosított társadalmi megítéléséről. Tulajdonképpen Te, kedves vásárló, ha van némi sütnivalód, sokkal többet nyersz az autó megvásárlásával, mint azzal, ha iszol az élet vízéből” Hát egyszerűen csak ennyi.

A márkakereskedők honlapjai nagyon sokfélék. Általánosan elmondható azonban, hogy azoknál a kereskedéseknél, ahol egyáltalán van honlap, a legtöbb helyen minőségében és szolgáltatásaiban is „csökkentett üzemmódra” vannak beállítva, így az alaptájékozódás mellett szinte semmire sem használhatók.

A másik nagy kategória, aki már látja az Internet kínálta lehetőségeket. Ezek kivitelében és minőségében is vetekednek a generál importőr oldalaival, általában náluk is üzemel konfigurátor, vagy valami, ami segíti a saját autó összerakását, lehet e-mailben ajánlatot kérni, némely esetben megtalálhatók itt az azonnal elérhető saját készlet listák, saját akciók, árlisták, és egyéb szolgáltatások is.

Feltétlen hátrány, hogy itt csak az adott kereskedés által kínált termékek és szolgáltatások érhetők el, ami nem ad lehetőséget összehasonlításra.


Márkakereskedők kínálata

A döntés előkészítő információgyűjtés hagyományos módja, hogy egy szép napos szombat du. kézen fogjuk életünk párját, vagy „szakértőnek vélt” barátunkat, ismerősünket és nyakunkba vesszük a várost, végigjárjuk a közeli márkakereskedőket prospektusgyűjtés és vizuális élményszerzés céljából. Ez így teljesen rendben is van, de néhány dologra érdemes odafigyelni:

·        Érdemes összeszedni előre, hogy hova akarok elmenni, milyen típusokat akarok megnézni.

·        Egyszerre nem érdemes 2-4 kereskedésnél többet végignézni, mert annyi információt zúdítunk magunkra, ami már túlságosan tömény tud lenni.

·        Ne döntsünk azonnal!!! Ha szándékunk valóban komoly, akkor azt a kereskedők általában megérzik, és azonnali, súlyos agymosásban részesítenek, aminek hatására komoly meggondolatlanságot tudunk elkövetni. Javaslom tehát, hogy az első körben ne legyen nálunk egy fillér se, nehogy egy óvatlan pillanatban a türelmetlenség, vagy más múló érzések hatására foglalót tegyünk egy olyan autóra, amiről már az ajtón kimenve tudjuk, hogy hiba volt. Higgyenek nekem, sok ilyet láttam, és mondhatom, mindenkivel előfordulhat!

·        Koncentráljunk az információgyűjtésre, ezért

  • írjuk össze a számunkra fontos szempontok tisztázását elősegítő kérdéseket (lsd. igény felmérés)
  • ezeket tegyük fel a kereskedőnek és hallgassuk figyelmesen a válaszait
  • ne hagyjunk egy kérdést se elbliccelni, kérdezzünk addig, ameddig nem értjük pontosan a választ
  • gyűjtsünk be minden prospektust és árlistát
  • tájékozódjunk az aktuális akciókról, kedvezményekről.
  • nézzük meg kívül belül a kiszemelt autókat, üljünk bele és tekergessük a kapcsolókat, állítsuk be az ülést, nyomjuk ki a kuplungot stb., ezért vannak a szalonba az autók.
  • Ha lehet „kóstoljuk meg a pudingot”, azaz menjünk el tesztvezetésre. Ha azonnal nincs rá mód, akkor mindenképpen iratkozzunk fel rá.

Ennek a hagyományos módszernek feltétlen előnye, hogy aktuális és pontos információkat kaphatunk, közvetlen élményeket szerezhetünk már itt az autóról, és igénybe vehetjük az értékesítők szakértelmét is. Hátránya, hogy rendkívül időigényes, és az értékesítőktől kapott információk általában a kereskedelmi érdekek miatt erősen „irányítottak”.

Figyelem!!! Minden kereskedő a saját portékáját szeretné eladni, ezért mindig az a legmegfelelőbb és legjobb választás számunkra, legalábbis Ő szerinte, amely márka szalonjában éppen vagyunk, és amely autót éppen nézegetünk. A márkakereskedőknek nem érdekük, hogy pontosan felmérjék az igényeinket, és pontosan tájékoztassanak, nekik az az érdekük, hogy eladják az autót, ami a szalonjukban áll. Nekik ebből van pénzük.

Vannak agresszívebb és vannak puhább módszerekkel dolgozó kereskedők, és nagyon kevés olyan van, aki valóban segít jól választani még akkor is, ha ez esetleg neki üzleti szempontból az adott pillanatban kedvezőtlen is. Övék minden tiszteletem!

Ha begyűjtöttük az anyagokat, akkor hasonlítsuk össze a kínálatot, nézzük meg az alapfelszereltségeket, az extrák egyedi és csomag árait, kedvezményeket, aktuális akciókat, árlistákat


Hogyan válasszam ki a megfelelőt?

Amikor úgy érezzük, hogy minden szükséges információt begyűjtöttünk, akkor üljünk le az anyagokkal és azzal az igénylistával, amit az első körben összeállítottunk. Az igénylista alapján vegyük sorra azokat az autókat, amiről anyagot gyűjtöttünk, nézzük végig, hogy miben teljesíti és miben nem az elvárásainkat, ill. milyen pluszt kínál, amire mi nem gondoltunk az igényeink összeállításánál. Amikor az összes autót végignéztük, látni fogjuk, hogy melyik autó felel meg legjobban a megfogalmazott igényeinknek. Azt javaslom, hogy a továbbiakban az így kialakult sorrendnek legfeljebb az első 2-3 autóját vizsgáljuk tovább. Törekedjünk arra, hogy szűkítsük a kört, és minél előbb zárjuk ki a gyengébb alternatívákat, mert így hamarabb tudunk döntést hozni.

Érdemes ilyenkor górcső alá venni az autó alapfelszereltségét, a kiválasztott extrákkal kialakult listaárat, akár csomagban van, akár egyenként tesszük az autóba, a beígért kedvezményeket, az aktuális akciókat, technikai paramétereket (méretek, teljesítmény, fogyasztás stb.) fenntartási költségeket (fogyasztás, szervizköltségek, biztosítási és havi díjak, adók), garancia feltételeket és assistance szolgáltatásokat.


Tesztvezetés

Ha ezek után még mindig nem tudunk egyértelműen dönteni, akkor mindenképpen ki kell próbálni az összes versenyben maradt autót, hiszen a vezetési élmény nagyon fontos a döntés szempontjából, és ehhez tényleg nem kell semmilyen szaktudás.

Hívjuk fel a márkakereskedést és beszéljünk meg egy időpontot a tesztvezetésre, egyeztessük, hogy pontosan melyik modellt melyik motorral szeretnénk kipróbálni.

Mivel több autó közül szeretnénk választani ezért érdemes a tesztvezetéseket egy napon belül közvetlen egymás után lebonyolítani, hogy friss élmények alapján tudjuk összehasonlítani az autókat.

A tesztvezetés során egyetlen dologra kell figyelni: hogy érezzük magunkat az autóban? Fontos, hogy kényelmes legyen, minden kézre álljon, úgy menjen, ahogyan az nekünk szimpatikus stb.

Érdemes tesztvezetés előtt újra átgondolni, hogy korábbi autóinkban mi tetszett és mi nem, hogy ezekre a szempontokra külön figyelmet tudjunk fordítani. Amit egy korábbi autóban nem szerettünk, azt valószínűleg egy másikban sem szívesen tapasztalnánk, és fordítva.

Saját érzéseinkre figyeljünk ilyenkor és próbáljuk meg kizárni a kereskedő agymosásra irányuló törekvéseit. Nyugodtan megkérhetjük, hogy maradjon csendben.

A tesztvezetést követően mindig kialakul egy sorrend. Vegyük az Nr.1-t, és kezdjük el az áralkut.


Mit tegyek az áralku során?

Az autóra általában több-kevesebb árengedményt el tudunk érni.

A kereskedők, árkategóriától függően max. 2-5% kedvezményt adnak az új autók árából. Ez teljesen normálisnak mondható, hiszen az átlagos új autó árrések 5-12% között mozognak. Aki ennél rendszeresen többet ad, az saját létét veszélyezteti, vagy máshol vastagon becsapja ügyfeleit.

Az átlagostól normál esetben a kereskedők csak nagyon indokolt esetben térnek el:

·        Készleten ragadt egy autó.
·        Vissza kell hódítani ügyfeleket, vagy új ügyfélkört kell építeni.
·        Mennyiséget kell produkálni.
·        Új típus van a láthatáron és a régit ki kell szórni. Stb.

A szokásosnál jóval alacsonyabb a kedvezmény szint, ha

·        új modellről van szó
·        nincs elegendő autó az országban
·        ha nagyon közkedvelt modellről van szó
·        ha az ügyfélen látszik, hogy beleszeretett az autóba és mindenáron meg fogja venni

Jellemző módszer a kereskedők részéről, hogy a kedvezményt nem árengedményben, hanem további extrák, főként utólagos beépítésű extrák formájában adják, aminek árrése jóval nagyobb, mint az autóé, vagy a gyári extráké. Ez a megoldás nekünk sem rossz, hiszen így számszerűen magasabb kedvezményt is el tudunk érni. Ezek esetében azonban érdemes résen lenni, mert „a duplájának a fele” nem nagy nyereség számunkra.

Általános gyakorlat, hogy két kedvezményt nem lehet összevonni, vagy akciós autóra további kedvezményt nem adnak. Az akciók nagy része a márkakereskedő árrésének terhére működik, ezért  ott már további kedvezmény valóban irreális lenne.

Ennek ellenére, vagy éppen ezért mindig van olyan kereskedő, aki rendszeresen ráígér a másik kereskedő ajánlatára. Ezektől a kereskedésektől azonban óva intek mindenkit, ugyanis egy dolog biztos: Mindenki a haszonért dolgozik, és ráfizetésből nem lehet márkakereskedést működtetni. Ha ezt alapszabályként elfogadjuk, akkor magunk is azonnal rájövünk, hogy valakinek, valahol ki kell fizetni az extra kedvezményeket. Általában ez úgy működik, hogy amit az egyik kezükkel odaadnak, azt a másik kezükkel el is veszik: kifizettetik az extrák áraiban, a forgalomba helyezés költségeiben, a finanszírozásban, a biztosításban, kifizettetik a szervizben és az alkatrészben. Itt mind annak az árát fizetjük, csak nem látjuk.

Ha megalkudtunk a vételárra, akkor jöhet a finanszírozás. Itt még egy pillanatra érdemes visszatérni az áralkura. Ma már nem fűződik különösebb érdeke a kereskedőnek ahhoz, hogy valaki kp-ben kicsengesse a teljes vételárat, sőt, ezért ezzel nem nagyon érdemes érvelni az áralku során.


Finanszírozás:

Ma már rendkívül egyszerű hitelre autót venni, kevés az adminisztráció és gyors az ügyintézés, hiszen fedezetként mindig ott van az autó.


Általános szabályként elmondható, hogy

·        Érdemes nagyobb finanszírozó céggekkel finanszíroztatni, akik ma már szinte kivétel nélkül valamely nagy bank leányaként üzemelnek, mert itt lehet a legolcsóbb hiteleket kapni. Igaz ugyan, hogy az egyedi, az általános szabályokkal valamilyen szinten ütköző ügyeket talán egyszerűbb átvinni egy kisebb, rugalmasabb finanszírozón, viszont ennek mindig megvan az ára.

·        A választható saját erő a finanszírozási formától és a futamidőtől függően általában 20-80 % között mozog.

·        Az engedélyezés folyamata, min. 30% saját rész befizetése esetén, ma már rendkívül egyszerű, hiszen itt magánszemély esetén elegendő a személyazonosságot igazoló okmányok, és egy közüzemi számla bemutatása, és cég esetében is csak a cég létét ill. jogszerűségét kell igazolni.

·        Igazi hitelképességi vizsgálatot csak abban az esetben végeznek a finanszírozók, ha a hitelösszeg magasabb, mint 2,5 mFt, vagy az önrész alacsonyabb, mint 30%.

·        A futamidő 12-72 hónap között változik.

·        A kamatok tekintetében a nagy finanszírozó cégek ajánlatai között max. 1-3% különbség felfedezhető fel, a kisebb cégek ajánlatai ennél drágábbak is lehetnek.

·        Kezelési költség vagy szerződéskötési díj ma már nem divat, az esetek döntő többségében ez már csak az egyéb módon adott kedvezmények visszaszerzésének egyik eszköze.

·        Ma már elterjedt, hogy a Forint alapú finanszírozás mellett Deviza alapú finanszírozás is választható, ami a havidíjak tekintetében induláskor mindenképpen kedvezőbb. Ezt az előnyt azonban egy hosszabb futamidő alatt egy kedvezőtlen deviza/forint árfolyamváltozás a visszájára is fordíthatja, vagy legalábbis leronthatja. A 24-36 hónapnál hosszabb futamidő esetén tehát a forint alapú finanszírozás mindenképpen kiszámíthatóbb és kockázatmentesebb.

·        Figyelem!!! Bonyolultabb esetben érdemes az adásvételi szerződés megkötése előtt előzetes hitelelbírálást kérni, nehogy később kényszerhelyzetbe kerüljünk. Megkötött adásvételi szerződés esetén ugyanis kötelesek vagyunk megvenni az autót még akkor is, ha a finanszírozó nem ad hitelt a vásárláshoz, vagy nem olyan feltételekkel ad.

·        Ha tudjuk, hogy mennyi ideig lesz szükségünk az autóra, akkor nem érdemes a szükségesnél sokkal hosszabb futamidőt választani, mert a futamidő vége előtti szerződés lezárás komoly anyagi veszteséget jelenthet. Ennek oka, hogy a kamatokat nagy részét már a futamidő első felében kifizetjük, így egy korai lezárás esetén ezeket már nem tudjuk megúszni, vagy visszakapni.

·        Ha cégként kívánjuk az autót finanszíroztatni, előtte mindenképpen beszéljünk egy finanszírozási szakemberrel és a könyvelőnkkel, így sok kellemetlenséget és felesleges költséget takaríthatunk meg cégünk számára.

A márkakereskedőnél kapott ajánlatot érdemes összehasonlítani máshol kapott ajánlatokkal is, sok esetben ugyanis itt kell megfizetni a korábban kialkudott kedvezmények egy részét.

Figyelem!!! A kamatmentes konstrukció a legritkább esetben kamatmentes, ez a legtöbb esetben csak reklámfogás!!! A kamatokat, ha adott esetben ezt nem is így nevezik, mindig ki kell fizetni. Ha nem vagyunk résen, akkor könnyen előfordulhat, hogy az olcsónak tűnő ajánlat lesz a végén igazán drága.

Hasonló a helyzet akkor is, amikor azt ígérik, hogy a casco biztosítás nem feltétele a finanszírozásnak. A kockázatot valakinek mindig vállalni kell. Ilyenkor általában a finanszírozó cég köt cascót az autóra, és ennek díját beépíti a finanszírozásba. Az ügyfél szempontjából ez azonban mégsem olyan kedvezőtlen, mert a finanszírozó cég sokkal kedvezőbb biztosítást tud kötni az autóra, mint az ügyfél. Tudni kell még, hogy a finanszírozó által megkötött casco biztosítás nem nyújt minden kárra fedezetet, továbbá az ügyfélnek minden esetben alá kell írni egy nyilatkozatot, amelyben tudomásul veszi, hogy a keletkezett kár összege rajta behajtható.

Figyelem!!! Csak ugyanazon kondíciókkal (vételár, kezdő befizetés, futamidő, finanszírozási forma, deviza vagy forint alap) elkészített ajánlatoknál lehet összehasonlítani a havidíjat. Minden más esetben az úgynevezett Teljes Hiteldíj Mutató (THM) az egyetlen olyan egységes mutatószám, amellyel össze lehet hasonlítani két finanszírozást abból a szempontból, hogy melyik a drágább. A THM mértékét minden finanszírozási ajánlat esetén meg kell adni.

Egyszerű, és jó megoldás, ha az egyes ajánlatokat úgy hasonlítjuk össze, hogy:

Havidíj x futamidő (hónapokban) + saját rész + maradványérték. Így pontosan azt kapjuk meg, hogy a teljes futamidő alatt összesen mennyibe kerül nekünk az autó.

A márkakereskedések általában a teljes ügyintézést a helyszínen le tudják bonyolítani, nekünk sehova nem kell mennünk.

A finanszírozási szerződés megkötésének és finanszírozó általi jóváhagyásának időszükséglete egyszerűbb esetben 1-2 óra, bonyolultabb esetben 2-3 nap. Ha valakinek a hitelképességét is vizsgálni kell, akkor az ügy akár 1-2 hétbe is beletelik. Ennek oka általában az, hogy az ügyfél nehezen tudja a megfelelő papírokat beszerezni a banktól vagy a könyvelőtől.


Biztosítás:

Ha már tisztáztuk az autó összes paraméterét, és kiválasztottuk a vásárlás módját is, akkor hasonlítsuk össze az egyes biztosítótársaságok ajánlatait is. Némely esetben nagyságrendi eltérések mutatkoznak, ami nagyban drágíthatja az autó fenntartását.

A biztosítások összehasonlítására érdemes felkérni egy biztosítási brókert, mert ő, ellentétben a kereskedők többségével, ki tudja választani a számunkra optimális biztosítást.

Ha nem megoldható a brókeri tanácsadás, akkor meg kell kérni a kereskedőt, hogy hasonlítsa ő össze a biztosítótársaságok ajánlatait, mert ez is több a semminél.

Sok esetben a finanszírozó kiköti a saját brókercég közreműködését a biztosítás megkötésében, de ettől még általában lehet választani a különböző biztosítótársaságok ajánlatai között.


Adásvételi szerződés:

Ha tisztáztunk minden részletet, akkor rögzítsük ezeket adásvételi szerződésben, hiszen az autó leszállítása némely esetben több hónap is lehet, és ez alatt sok dolog a feledés homályába veszhet. Ha a márkakereskedő által rendszeresített szerződés nem tér ki a részletekre, akkor ezeket érdemes egy szerződési mellékletben rögzíteni.

·        Az autó pontos típusa
·        Az motor adatai: hengerűrtartalom, teljesítmény, üzemmód
·        Az autó színe
·        Az autó alapfelszereltsége
·        Választott extrafelszereltség (gyári és utólagos beépítésű)
·        Kedvezmények mértéke és formája
·        Fizetendő vételár összesen
·        Árgaranciára vonatkozó kitételek
·        Fizetési mód
·        Finanszírozási konstrukció részletei (finanszírozási forma, kezdő részlet, futamidő, kezelési költség, havi díj, maradványérték) (ha a finanszírozási szerződés már megszületett, akkor ez felesleges)
·        Biztosítási konstrukció részletei (Casco: Bizt. Társaság, Önrész %-ban és Ft-ban, fizetés gyakorisága, fizetési mód, időszaki díj, Kfb. ua)
·        Foglaló összege
·        Szállítási határidő vagy átvétel napja
·        Járulékos költségek (forgalomba helyezés költségei)

Az adásvételi szerződés aláírásakor kerül sor általában a foglaló kifizetésére, ami általános gyakorlatként a vételár 10%-a.



Átadás előkészítése:


Készpénzes vásárlás esetén

·        Ha a kiválasztott autó az országban van

akkor a szállítási határidő általában 1-4 hét, ezért az adásvételi szerződés megkötését és a foglaló kifizetését követően azonnal átutalhatjuk vagy készpénzben kifizethetjük a vételár hátralékot a kereskedőnek.

A kereskedő az autót csak a vételár teljes kiegyenlítése után helyezi forgalomba.

·        Ha nincs az országban megfelelő autó,

akkor a szállítási határidő 4-12 hét. Ekkor megkötjük az adásvételi szerződést, ebben rögzítjük a szállítási határidőt, befizetjük a foglalót és az autó megérkezéséig várunk.

Az autó beérkezéséről normál esetben a kereskedő tájékoztat, de a kijelölt időpont tájékán érdemes nekünk is rákérdezni az ügyek állására, mert néha megfeledkeznek egy-egy autóról, és ha ez pont a mienk, akkor az számunkra nagyon kellemetlen.

Amikor az autó beérkezik, akkor kell a vételár hátralékot kifizetnünk a kereskedőnek, és innentől fogva a folyamat ua., mint az előbb.


Finanszírozással történő vásárlás esetén

·        Ha a kiválasztott autó az országban van

akkor a szállítási határidő általában 1-4 hét, ezért az adásvételi szerződés megkötését és a foglaló kifizetését követően azonnal megköthetjük a finanszírozási szerződést.

A szerződés aláírásakor kell általában a kereskedőnél befizetni a finanszírozás kezdő részletét. A vételár többi részét a finanszírozó fizeti ki a kereskedőnek.

Ha a vételár beérkezik akkor a folyamat ua., mint a kp-es vásárlás esetén.

·        Ha nincs az országban megfelelő autó,

akkor a szállítási határidő 4-12 hét. Az adásvételi szerződés megkötését és a foglaló kifizetését követően itt is végeztessük el a hitelminősítést. Ez azt jelenti, hogy hitelszerződést még nem tudunk kötni, hiszen az autó beérkezéséig még változhat az autó ára, de a hozzávetőleges kalkuláció alapján a hitelképességi jóváhagyást a beadott papírok alapján már megkaphatjuk a finanszírozótól.

Ilyenkor a finanszírozás kezdő részlete és foglaló közti különbözetet kell a kereskedőhöz eljuttatni az autó beérkezését követően..

Onnantól, hogy az autó beérkezett és mi kifizettük a kezdő részlet fennmaradó részét a kereskedőnek, a folyamat ua. mint az előbb.

 


Forgalomba helyezés:

Amikor az autó beérkezik a kereskedőhöz és mi kifizettük a vételárat, vagy a finanszírozás kezdő részletét, akkor a kereskedő forgalomba helyezi az autót.

·        A forgalombahelyezés költségei

·        Forg. Hely-i illeték (csekken kell befizetni):     10Ft/cm3
·        Illetékbélyeg (törzskönyv):    8.000 Ft
·        Rendszámtábla:   3.250 Ft
·        Matrica: 350 Ft

Az átírás törvényileg előírt költségein felül a kereskedők általában felszámolnak még egy kb. 5.000-25.000 Ft közötti költséget átadásra való felkészítés vagy 0 revízió címén.

Figyelem!!! A kötelező tartozékok (elakadás jelző háromszög, elsősegély csomag, izzókészlet) nem része az autó alapfelszereltségének, ezt általában külön meg kell vásárolni, vagy már eleve beleszámolják az átadás költségeibe, lsd. az előző pontban.

Készpénzes vásárlás esetén az autó a mi nevünkre lesz forgalomba helyezve, ami azt jelenti, hogy a forgalmi engedélyben a mi nevünk szerepel majd a tulajdonos alatt, továbbá kézhez kapjuk a Törzskönyvet is.

A magánszemélyeknek nyújtott hitel és a cégeknek nyújtott hitel vagy pénzügyi lízing esetén tulajdonosként ugyan a hitel felvevőt jegyzik be a forgalmiba tulajdonosként, viszont a törzskönyvet a finanszírozó magánál tartja a tartozás kiegyenlítéséig. A törzskönyv nélkül ugyanis nem értékesíthető az autó.

Cégeknek nyújtott tartós bérlet vagy operatív lízing esetén tulajdonosnak a finanszírozó cég kerül a forgalmiba, a finanszírozott cég pedig üzembentartóként szerepel majd. A törzskönyv itt a finanszírozónál marad.


Átvétel

Az átvétel az egész vásárlás fénypontja, hiszen ekkor végre beleülhetünk az áhított autóba.

Az átvételre legtöbbször a forgalombahelyezés napján vagy az azt követő 1-2 napon belül kerül sor. A kereskedő által ígért átadás dátumához adjunk még 2 napot, és akkor nem ér bennünket csalódás.

Ekkorra már általában mindent anyagi kérdés rendeztünk, legfeljebb az átadási költségeket és esetleg a biztosítási díjakat kell a helyszínen kifizetnünk, ha az nem halasztott fizetéssel lett megkötve.

Ahhoz, hogy ez a végső aktus ne rontsa el örömünket, érdemes néhány dologra odafigyelni:

Átvételkor minden dokumentumot ellenőrizzünk, különös tekintettel a forgalmi engedélyben foglalt adatokra. Fontos, hogy a biztosítási és a finanszírozási papírok és az autóhoz tartozó egyéb papírok (átadás-átvételi jegyzőkönyv, szervizkönyv, kódkártyák stb.) is rendben legyen.

Nézzük át alaposan az autót: esetleges karcolások, sérülések, kötelező tartozékok, pótkerék, emelő, szerszámkészlet (ha van), gravírozás megléte.

Ezután ismerkedjünk meg az autóval alaposan: kapcsoljuk be az elektromos berendezéseket, állítsuk be az üléseket, próbáljuk ki a riasztót, a központi zárat, különös tekintettel az utólagosan beépített extrákra, és ha valami nem világos, kérjünk segítséget a kereskedőtől (átadáskor általában mindent elmagyaráznak)

Vessük össze ilyenkor a forgalmiba bejegyzett alváz-, motorszámot az autóban található adatokkal. Ha nem stimmel, akkor semmiképpen ne vigyük el az autót, mert ennek kijavítása számunkra sokkal bonyolultabb ügy, mint a kereskedőnek.

Ha van rá mód, akkor kérjük meg a kereskedőt, hogy az átadás részeként az ő kíséretében menjünk legalább néhány száz méter az új autóval, mert ilyenkor még van mód kérdezni és az is kiderülhet, hogy nincs minden rendben az autóval. Érdemes ilyenkor a benzinkútra menni, mert a gyár által beletöltött néhány liter ilyenkor már nem több néhány deciliternél, amivel pedig nem jutunk messzire.

Ha mindez sikerült, akkor biztosak lehetünk benne, hogy új autónk használata örömet fog okozni nekünk. Kellemes autózást!

 
Copyright 2003-2020 Magicar Impex Kft. All rights reserved.
*